De steel van de hamer

• woensdag, 05 aug 2009

De steel van de hamer

Omwille van een vroeg einde aan de competities start het nieuwe seizoen midden in de vakantie. De eredivisie, die FC Volendam node moest verlaten, is al een week onderweg. De Jupiler League heeft een lange weg te gaan, waardoor drie maandagen zijn ingeroosterd, alvorens de kampioen bekend is en de play-offs een extra kans op promotie bieden. FC Volendam heeft zich de verplichting opgelegd in de race om de prijzen een rol te spelen. Het afgelopen eredivisieseizoen was zo gedenkwaardig dat het om een voortzetting vraagt. Goed voetbal, spanning tot het laatste moment en zoveel complimenten, dat de degradatie een mokerslag was. Zelfs geen play-offs. Ook de zegetocht in de bekerreeks vroeg om een waardige bekroning. Maar daarvoor is meer nodig dan eigenwaarde. Ongrijpbare factoren spelen een beslissende rol.
In dit nieuwe seizoen gaat FC Volendam een poging doen het publiek opnieuw te vermaken. Het Kras Stadion liep de laatste weken mudvol. Het bordje uitverkocht, dat in voorgaande beroerde jaren nog nooit gebruikt was, bleef maar hangen. Het publiek wilde er bij zijn. De spelersgroep en de technische staf heeft zichzelf die eis ook voor dit jaar opgelegd. Dat het merendeel op de vrijdagavond gespeeld wordt, mag geen reden zijn er niet bij te willen zijn. Meeleven met het elftal dat Edward Sturing de mat op stuurt, wordt het begin van elk weekend.
De eerste tegenstander is FC Den Bosch, een oude bekende met eveneens een rijke eredivisiegeschiedenis. Al vijftig keer ontmoetten beide teams elkaar. Daarvan werden veertien wedstrijden op het hoogste niveau gespeeld. In de laatste tien jaar gelukte het de Bosschenaren drie keer te promoveren, maar evenzoveel keren was het verblijf van korte duur. In de ijzersterke jaren van FC Den Bosch had FC Volendam het bijzonder moeilijk punten te pakken, maar de laatste jaren ging dat beter. In het laatste promotiejaar was het zelfs 4-1 voor FC Volendam en werd het in De Vliert 1-1. In dat seizoen werd Jack Tuyp topscorer van de Jupiler League en pikte zowel uit als thuis zijn doelpuntje mee. In het voorbije seizoen had FC Den Bosch het moeilijk. Het eindigde op de tiende plaats en plaatste zich niet voor de play-offs. Iets dat beneden haar stand was. Halverwege het seizoen vertrok Theo Bos naar Vitesse en wordt nu opgevolgd door Marc Brys, die met FC Eindhoven tot soms verrassende resultaten kwam.
De eerste wedstrijden zijn onvoorspelbaar. Resultaten in oefenwedstrijden zijn de slechtste graadmeter. Als het waar is, dat de eerste klap een daalder waard is, moeten de spelers van FC Volendam de steel van de voorhamer maar eens stevig vastpakken.

Cor Tol