DEEN Cup: Purmersteijn wint DEEN Cup 15-16

• zaterdag, 09 apr 2016

Purmersteijn E1 pakt na sidderende finale DEEN Cup af van Volendam

Door Cor Westerveld

Een finale om je vingers bij af te likken. De strijd om de DEEN Cup kende een prachtige apotheose. Titelverdediger RKAV Volendam en Purmersteijn bereikten op afgetekende wijze de finale en maakten er een waar spektakelstuk van. De wedstrijd eindigde in 2-2, maar doordat de marktstedelingen vooraf de strafschoppenserie met 3-1 hadden gewonnen, mochten zij de beker met de grote oren, de bloemen en de felicitaties in ontvangst nemen van Vincent Wagenaar van Deen Supermarkten, die samen met bestuurslid van FC Volendam Jan Smit de prijzen uitreikte.

Glunderende gezichten na afloop bij de dolgelukkige Purmerenders. De pupillen van RKAV Volendam pinkten daarentegen menig traantje weg. Ze mochten dan wel de strafschoppenserie hebben verloren, in de finale zag de wereld er al na twee minuten heel wat mooier uit voor ze toen Timo de Vries zijn team op een 1-0 voorsprong zette. Luid aangemoedigd vanaf de tribune vochten de Purmerenders zich echter terug in de wedstrijd. Het was de behendige Jayden Addai die voor 1-1 tekende. Doelman Leon Kwakman voorkwam een achterstand door een strafschop te stoppen, maar hij had nog geen minuut later geen verweer op de tweede treffer van Jayden Addai, 1-2. Ook doelman Merlijn Kloos van Purmersteijn moest na een ’professionele’ overtreding van een van zijn ploeggenootjes een elfmetertrap zien te stoppen, hetgeen hem lukte, maar in de rebound zorgde Timo de Vries alsnog voor de gelijkmaker. Alles leek weer mogelijk voor RKAV Volendam, dat furieus ten aanval trok en aasde op de winnend treffer. De doelman van Purmersteijn wist echter een spervuur aan schoten te doorstaan. De counters van Purmersteijn waren niet van gevaar ontbloot. Tot het laatste fluitsignaal bleef het ongemeen spannend, maar gescoord werd er niet meer.

Milan Keizer
Milan Keizer van RKAV Volendam werd gekozen tot beste speler van het toernooi.
Purmersteijn was tot de finale doorgedrongen door een 3-1 overwinning op Swift en RKAV Volendam walste in de halve met 4-0 over het Beverwijkse DEM heen. De troostfinale tussen DEM en Swift werd met 4-2 in het voordeel van de Beverwijkers beslist.

De DEEN Cup werd dit seizoen voor de 12e keer gespeeld. 32 Teams van E-pupillen uit Noord-Holland en Flevoland streden tijdens de thuiswedstrijden van FC Volendam voor de DEEN Cup. Na iedere wedstrijd ging de winnaar door naar de volgende ronde. De DEEN Cup is een perfect een-tweetje tussen DEEN Supermarkten en FC Volendam. Welk klein voetballertje droomt er nu niet van om in een groot stadion te mogen voetballen? De DEEN Cup geeft hen die kans. Ineens staan ze in een stadion dat ongeveer 7.000 toeschouwers kan bergen. En niet alleen de pupillen zijn enthousiast, ook de ouders schreeuwen op de tribune fanatiek hun team naar de overwinning.

Clinic
Aan het einde van het seizoen geeft de selectie van FC Volendam aan iedere club die zijn voorronde gewonnen heeft een clinic. Deze 16 clubs krijgen ieder twee spelers van FC Volendam op bezoek om een training te geven aan de E-pupillen.

Zo dragen DEEN en FC Volendam hun steentje bij aan het opleiden van het amateurvoetbal in de regio Noord-Holland en Flevoland.