Docu 'Volendam United': de maatschappelijke rol FC Volendam rond cafébrand

• woensdag, 20 dec 2023

Volendam, 1 januari 2001, het gevoel is niet te beschrijven. Oud en nieuw, een litteken dat voor altijd zal blijven. Het waren de woorden die Wim Jonk voordroeg voorafgaand aan de Wedstrijd van Verbondenheid, een duel tussen voormalig Nederlands Elftal-spelers als Marco van Basten, Ruud Gullit en Frank Rijkaard en het toenmalige FC Volendam. De opbrengst kwam ten goede aan de slachtoffers van de cafébrand.

De documentaire Volendam United gaat over de rol van FC Volendam ten tijde van de cafébrand in 2001. In alle ellende van de brand ontstonden er ook mooie initiatieven. Om enig structuur aan te brengen in deze goedbedoelde initiatieven ontstond Volendam United, een stichting die als doel had om de jeugd in Volendam vertrouwd te laten raken met de slachtoffers van de cafébrand. Brandslachtoffers zelf organiseerden via Volendam United sport-, spel- en muziekinitiatieven en deden dat vanuit het stadion van FC Volendam. Een van die initiatieven was bijvoorbeeld de FC Volendam kidsclub, die nu nog steeds bestaat.

Volendam United en FC Volendam vervulden op die manier een belangrijke rol om de cafébrand en de slachtoffers een plekje te geven binnen het dorp.

Uitzendschema ESPN

Donderdag 28 december 22:00 | ESPN 1