Doordeweekse wedstrijd tegen landskampioen Feyenoord volgende Volendamse uitdaging

• dinsdag, 05 dec 2023

FC Volendam heeft niet veel tijd om te rouwen over de verloren wedstrijd tegen PEC Zwolle, want donderdag staat de volgende krachtmeting tegen het Feyenoord van Arne Slot op het programma. Donderdagavond wordt om 21:00 uur door Martin van den Kerkhof gefloten voor het begin van de wedstrijd.

Het is voor de Volendamse formatie momenteel worstelen. Naast de perikelen die zich buiten het veld afspelen deelt FC Volendam momenteel de rode lantaarn met Vitesse. Een goed resultaat tegen Feyenoord zou derhalve perfect uitkomen om weer stappen in de goede richting te zetten.

IJzersterk Feyenoord

Een overwinning boeken wordt echter lastig aankomende donderdag. De Rotterdammers noteerden in mei hun zestiende kampioenschap in de clubgeschiedenis en doet ook het huidige seizoen mee in de top van de Eredivisie. Dit komt mede vanwege het feit dat dragende spelers zoals Lutsharel Geertruida, Santiago Giménez, David Hancko en Quilindschy Hartman het rood-wit van Feyenoord de afgelopen transferperiode trouw bleven. Onder andere Ayase Ueda, Luka Ivanušec en Ramiz Zerrouki werden aangetrokken om de selectie te versterken.

De ploeg van Arne Slot heeft het dit seizoen ietwat zwaarder. Afgelopen weekend moest Feyenoord de punten toelaten aan titelconcurrent PSV, die dit seizoen een perfecte score van 42 punten uit veertien wedstrijden hanteren. In het miljoenenbal werden de Rotterdammers gekoppeld aan Lazio Roma, Atlético Madrid en Celtic. Ondanks een zeer moedige poging zien we Feyenoord na de winterstop niet meer terug in de Champions League en mogen zij hun geluk beproeven in de Europa League.

Van het dorp naar de havenstad

FC Volendam kent enkele jeugdexponenten die in een latere fase van hun carrière uitkwamen voor Feyenoord. Keje Molenaar speelde maar liefst 112 wedstrijden in het oranje van FC Volendam en 115 in het rood-wit van Feyenoord. Johan Steur maakte in 1984 de overstap van Volendam naar Rotterdam, maar keerde snel terug naar De Dijk. Edwin Zoetebier maakte via een tussenstop in Engeland ook de overstap naar de Rotterdammers, waar hij als basiskeeper in 2002 de UEFA-cup won (nu Europa League).

De laatste keer dat FC Volendam in De Kuip won dateert uit het jaar 1988. Het Feyenoord van Rinus Israël nam het op tegen het FC Volendam van Jan Brouwer. FC Volendam zegevierde: 1 – 2, mede door treffers van Gert-Jan Duif en de ingevallen Jack Tol. Het afgelopen seizoen deed FC Volendam ook een moedige poging om er met de punten vandoor te gaan in De Kuip. Daryl van Mieghem maakte vroeg de openingstreffer, maar twee doelpunten in de slotfase van de wedstrijd zorgden ervoor dat Feyenoord de volledige driepunter pakte.

Laatste vijf ontmoetingen

12-03-2023 | Feyenoord – FC Volendam: 2 – 1
Daryl van Mieghem

06-11-2022 | FC Volendam – Feyenoord: 0 – 2

05-04-2009 | FC Volendam – Feyenoord: 2 – 1
Dominique van Dijk (2x)

15-09-2008 | Feyenoord – FC Volendam: 5 – 0

25-04-2004 | Feyenoord – FC Volendam: 2 – 0

Mis niets van de wedstrijd!

Deze Eredivisiewedstrijd begint op een ietwat ongebruikelijk tijdstip, namelijk donderdagavond 21:00 uur. De wedstrijd is te volgen via ons verslag op X, de Story op Instagram en het tweede kanaal van ESPN.

Tekst: Bram van Lint
Foto’s: FC Volendam