Douiri verovert Volendamse harten met late goal in Utrecht

• maandag, 22 nov 2021

Op een koele maandagavond gingen Wim Jonk en zijn mannen op bezoek in Utrecht. Op Sportpark Zoudenbalch was Jong FC Utrecht de te kloppen tegenstander. De thuisploeg bleek in het verleden al een hele lastige tegenstander voor de Volendamse formatie. In de Domstad, maakten de Volendammers het laat. In de 82ste minuut zorgde invaller Achraf Douiri met zijn eerste doelpunt in het profvoetbal meteen voor de eindstand: 0 - 1.

Zoals eerder is gebleken waren de Utrechtse messen opnieuw geslepen. In de eerste tien minuten was het dan ook een steekspel over en weer. De bal ging eigenlijk enkel van het ene strafschopgebied naar de andere. Na een klein kwartier mochten de Domstedelingen de eerste kans van de wedstrijd noteren. Ayman Sellouf mocht uithalen vanaf de linkerkant in de zestienmeter, maar Filip Stankovic was alert en tikte de bal naast het doel.

Halverwege de eerste helft dook Sellouf opnieuw op in kansrijke positie en alweer was de Servische sluitpost goed voor een redding. Uit een opvolgende corner werkte de Utrechtse buitenspeler de bal rakelings langs het doel.

Gevaar

De Wijdbroeken lieten pas na ruim een half uur echt van zich spreken. Boy Deul zette zichzelf na een goede actie voor het Utrechtse doel, maar schoot de bal net binnen het bereik van Fabian de Keijzer. De Volendamse equipe kwam luttele momenten voor rust nog in de buurt. Een gestroomlijnde aanval, die door Daryl van Mieghem werd opgezet, werd over de Utrechtse goal geschoten door Gaetano Oristanio. Niet veel later floot scheidsrechter Joey Kooij voor de rust.

In het tweede bedrijf waren de Volendammers sterker. De thee had goed gesmaakt, want er ontstond binnen vijf minuten al gevaar via Robert Mühren en Martijn Kaars. De tandem zorgde ervoor dat de bal in de zestienmeter bleef hangen, maar ze kregen er allebei geen voet tegenaan. Zo volgde er een serie schoten van Volendamse komaf, maar telkens miste het venijn.

Eerste goal

Achraf Douiri mocht vervolgens invallen. De buitenspeler zorgde met zijn verfijnde techniek voor de nodige problemen in de defensie van de beloftenploeg. Zo kwam hij na ruim een uur dichtbij, maar kon De Keijzer net aan redding brengen. Bij een opvolgende vrije trap liepen verdedigers Brian Plat en Damon Mirani elkaar in de weg. Het duo zocht allebei naar de bal, waarna Mirani de bal voorlangs kopte.

Na lang zoeken en vechten wisten de Oranjehemden dan toch het net te vinden. Een aanval over de linkerzijde liep uitstekend via Van Mieghem en de sterk invallende Lequincio Zeefuik. Douiri snelde naar de penaltystip om de bal daar op fraaie wijze in het doel van Jong Utrecht te werken. Met de voorsprong in handen gingen de beloften vol op de aanval. Dit leverde uiteindelijk niets meer op, waarmee de Volendammers de punten weer mee terug richting De Dijk nemen.

Door de overwinning heeft FC Volendam de koppositie in de Keuken Kampioen Divisie verstevigd. Tevens gaan de Volendammers nu gelijk aan kop met Jong Ajax in de tweede periode. Komende vrijdag staat er een thuiswedstrijd tegen FC Den Bosch op het programma. De aftrap in het Kras Stadion is om 20:00.

Scoreverloop:
82’ Achraf Douiri 0 - 1

Opstelling Jong Utrecht: Fabian de Keijzer, Raymond Huizing (89’ Julliani Eersteling), Rick Meissen, Arthur Zagre, Albert Lottin, Mohammed Mallahi (C), Yuya Ikeshita (89’ Nick Venema), Remco Balk, Rayan El Azrak (63' Mees Rijks), Ayman Sellouf (89’ Eros Maddy), Joshua Mukeh.

Opstelling FC Volendam: Filip Stankovic, Denso Kasius, Brian Plat, Damon Mirani (C), Dean James, Calvin Twigt (74’ Alex Plat), Boy Deul, Gaetano Oristanio (63’ Lequincio Zeefuik), Daryl van Mieghem, Robert Mühren (90’ Mike Eerdhuijzen), Martijn Kaars (63’ Achraf Douiri).

Tekst: Maarten Schuijl