Duels tegen Jong Ajax zelden saai voor FC Volendam

• vrijdag, 19 nov 2021

Na een week zonder voetbal, reizen Wim Jonk en zijn mannen komende vrijdag af naar Amsterdam, om het daar op te nemen tegen Jong Ajax. Duels tegen de Amsterdamse beloften zijn zelden saai. Het is de eerste wedstrijd sinds er besloten is door het kabinet dat er geen fans aanwezig mogen zijn. Het affiche wordt gelukkig wel live uitgezonden op ESPN 2. Er wordt om 20:00 afgetrapt op De Toekomst.

Jong Ajax bezet momenteel de zesde positie in de Keuken Kampioen Divisie. Het elftal van John Heitinga is de laatste weken in vorm. Van de laatste vijf wedstrijden werd er geen één verloren. Jong Utrecht (3 - 1), FC Eindhoven (1 - 3), Telstar (3 - 0) en VVV-Venlo (1 - 3) werden allemaal verslagen door de Amsterdamse beloften, terwijl Jong AZ op een gelijkspel werd gehouden: 1 - 1.

De Amsterdammers beschikken over een goede aanvalslinie die over het algemeen wordt geleid door Max de Waal. De tiener staat op acht doelpunten. Naci Ünüvar is ook zeker een speler om in de gaten te houden. De buitenspeler is de laatste tijd in vorm en bracht zijn doelpuntenaantal ook naar acht. Bij Oranje Onder 19 viel Ünüvar onlangs uit met een blessure. Het is dus de vraag of het talent komende vrijdag van de partij is.

Dubbelgangers

Daarnaast hebben de Amsterdammers geregeld de beschikking over spelers die inmiddels al minuten gemaakt hebben in Ajax 1. Zo maakten onder anderen Kenneth Taylor, Danilo en Devyne Rensch dit seizoen al minuten in de Amsterdamse hoofdmacht. In de selectie van Jong Ajax komen we een oude bekende tegen; Joey Roggeveen is reservekeeper bij de beloften. Hij stond tot nu toe één keer onder de lat. Aan de andere kant hebben veel spelers van FC Volendam een verleden in de opleiding van Ajax. Zo droegen Damon Mirani, Ibrahim El Kadiri, Samir Ben Sallam, Martijn Kaars, Robert Mühren, Dean James, Jim Beers, John Hilton en Joey Antonioli het shirt van Ajax.

FC Volendam en Jong Ajax troffen elkaar zestien keer eerder in de Keuken Kampioen Divisie. De Wijdbroeken kwamen hierin acht keer als winnaar uit de strijd. Het laatste competitieduel dat werd gespeeld was in het Kras Stadion. Er werd op spectaculaire wijze in de slotsecondes gewonnen. Na een 0 - 2 achterstand draaiden de Volendammers de wedstrijd om. Met een 1 - 2 achterstand en diep in blessuretijd leken de Amsterdammers er met de buit vandoor te gaan, totdat Samuele Mulattieri en Zakaria El Azzouzi nog scoorden om zo de drie punten aan De Dijk te houden. In 2019 boekte FC Volendam de laatste zege op De Toekomst. Nick Doodeman, Marco Tol en Francesco Antonucci bezorgden FC Volendam de 1-3 zege.

Laatste vijf wedstrijden

23-02-2021 | FC Volendam - Jong Ajax: 3 - 2
Samuele Mulattieri, Zakaria El Azzouzi (2x)

23-11-2021 | Jong Ajax - FC Volendam: 1 - 1
Martijn Kaars

06-03-2020 | FC Volendam - Jong Ajax: 4 - 0
Franco Antonucci (2x), Ibrahim El Kadiri, Jelle Duin

04-11-2019 | Jong Ajax - FC Volendam: 1 - 3
Nick Doodeman, Marco Tol, Franco Antonucci

28-01-2019 | Jong Ajax - FC Volendam: 1 - 3
Boy Deul (3x)

ESPN, Instagram & Radio

De wedstrijd tegen Jong Ajax wordt live uitgezonden op ESPN 2. Daarnaast is het duel te volgen via het Twitter-verslag en via onze story op Instagram. De aftrap is om 20:00.