Eerste Meer dan Voetbal Week toont kracht van het voetbal

• woensdag, 29 feb 2012

Den Haag - Dinsdag 28 februari is met een ludieke actie op het Binnenhof de eerste Meer dan Voetbal Week van start gegaan. Mascottes van Nederlandse betaald voetbalclubs trapten op het Haagse Binnenhof de week af. Het is de eerste keer dat alle Nederlandse betaald voetbalclubs, KNVB, Eredivisie en Jupiler League samen laten zien wat de kracht van voetbal voor Nederland betekent.

De Meer dan Voetbal Week vindt plaats van 28 februari tot en met 5 maart. De wedstrijden tijdens deze week - de interland Engeland – Nederland en de wedstrijden in de Eredivisie en Jupiler League - staan in het teken van Meer dan Voetbal. Het Nederlandse voetbal laat zien wat er wordt gerealiseerd aan maatschappelijke activiteiten en hoopt clubs en vrijwilligers te stimuleren en te ondersteunen nieuwe initiatieven op te zetten.

Meer dan 100.000 mensen bereikt

In het seizoen 2010/2011 realiseerden de BVO’s en hun maatschappelijke partners 240 maatschappelijke activiteiten op het gebied van onderwijs, participatie en gezondheid. In totaal namen meer dan 100.000 Nederlanders deel aan de projecten. De directe en indirecte investeringen van de clubs - zoals spelersinzet en het beschikbaar stellen van stadionruimte of wedstrijdkaarten – bedroegen ruim
3,6 miljoen euro. Dit is te lezen in het Meer dan Voetbal jaarverslag.

Giovanni van Bronckhorst, in 2011 Meer dan Voetballer van het jaar: “Voetbal heeft een kracht in zich die we moeten blijven gebruiken, bijvoorbeeld in het onderwijs. Het stadion, de club en activiteiten waar de spelers en de trainers bij betrokken zijn hebben een aantoonbaar positief effect op de leerprestaties van kinderen. In de Kuip hebben wij bijvoorbeeld een leercentrum ingericht waar leerlingen met een achterstand bijles krijgen in taal en rekenen. Ik zie van dichtbij dat het werkt. Voetbal is meer dan Voetbal.”

Michael van Praag, voorzitter van de KNVB benoemt ook de rol van het amateurvoetbal en de KNVB: “ Er is niets wat mensen zo verbindt als voetbal. Het is het grootste sociale netwerk van Nederland. Eén van de vele mooie voorbeelden is VV Rigtersbeek uit Enschede. Daar zetten 17 langdurig werklozen zich elke week in als vrijwilliger. Hierdoor krijgen de deelnemers ritme in hun leven en leren ze op de club nieuwe mensen kennen. Dergelijke projecten zijn geweldig en de voetbalclub speelt daar een prachtige en cruciale rol in. Ook de KNVB zet zich in op maatschappelijke vlak, met projecten als Dream Teams, een straatvoetbalproject voor kinderen in achterstandswijken, en WorldCoaches, waarbij de KNVB coaches opleidt in met name ontwikkelingslanden. Niet alleen op voetbaltechnisch vlak, maar juist ook sociaal-maatschappelijke vaardigheden, de zogenaamde life skills.”

Alex Tielbeke, directeur van Eredivisie CV zegt: “Miljoenen voetballiefhebbers, van jong tot oud, bezoeken hun favoriete club in het stadion of volgen de Eredivisie via alle mogelijke media. Week in, week uit. Maar voetbal is veel meer dan alleen een leuk tijdverdrijf. De clubs vormen een bindend element voor de samenleving en spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van gezond gedrag of talentontwikkeling. Neem bijvoorbeeld het project Scoren voor Gezondheid dat we in 2006 zijn gestart in samenwerking met onze maatschappelijk partner VriendenLoterij. Alle 18 Eredivisie clubs doen hieraan mee en zijn er sindsdien in geslaagd meer dan 65.000 kinderen bewust te maken van een gezonde levensstijl. Een resultaat dat laat zien dat ook de Eredivisie meer dan voetbal is.”

“De Jupiler League clubs onderschrijven de belangrijke rol die Betaald Voetbal speelt in de (lokale) maatschappij. MVO ligt dan ook verankerd in het beleid van de Jupiler League. De achttien clubs uit de Jupiler League fungeren niet alleen als kweekvijver van het Betaalde Voetbal, maar bieden ook onderdak aan kinderen met een leerachterstand. De Jupiler League streeft er naar dat over vier jaar in elk stadion een Playing for Success leercentrum gevestigd is voor kinderen met een leerachterstand,” aldus Patrick Brand, directeur Coöperatie Eerste Divisie.

Over Meer dan Voetbal:

In 2004 hebben de KNVB, de Eerste Divisie en Eredivisie de stichting Meer dan Voetbal opgericht. De stichting zet de kracht van voetbal in voor een sterkere samenleving. Meer informatie kunt u vinden op www.meerdanvoetbal.nl

{foto1}
Mascottes van het Nederlands Betaald Voetbal trappen op het Haagse Binnenhof onder leiding van topscheidsrechter Serdar Gözübüyük de Meer dan Voetbal Week af.