Eerste paal Jaap Jonk-tribune geslagen (incl. video)

• dinsdag, 20 apr 2010

Dinsdagmiddag 20 april is de eerste paal voor de nieuwbouw van de Jaap Jonk tribune in het stadion van FC Volendam geslagen door wethouders Emile Karregat (Projectwethouder) en Marisa Kes (Ruimtelijke Ordening). Het vervangen van de voormalige Jaap Jonk-tribune is hiermee een feit.

Bij FC Volendam gaat daarmee een lang gekoesterde wens in vervulling: de grootste tribune van Expo-Brussel (wereldtentoonstelling 1958) die destijds door bestuurslid Hein Schilder voor 15.000 gulden werd gekocht en nog dezelfde dag met vrachtwagens werd opgehaald vanuit België, maakt plaats voor een nieuwe tribune met 2250 zitplaatsen. De oude tribune die vier jaar geleden werd vernoemd naar de legendarische terreinknecht Jaap Jonk, is onlangs gesloopt. Het plaatselijke bedrijf Tol van Aart Bouw is in opdracht van de gemeente Edam-Volendam, die eigenaar is van het Kras Stadion, bouwt de nieuwe Jaap Jonktribune.

Eind 2008 stemde de gemeenteraad van Edam-Volendam unaniem in met vervanging van de nieuwe tribune en zwaaide het bestuur lof toe voor de uitstekende financiële onderbouwing van de plannen en voor het gevoerde beleid van de club.
In de nieuwe tribune komt een ruimte voor de Kidsclub, die hard op weg is naar de 1200 leden. Verder komt er onder de tribune stallingsruimte voor het machinepark. Bij de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen moet de tribune voetbalklaar zijn.

Office manager Cor Veerman van FC Volendam: “We hebben 20 augustus gesteld en de aannemer ligt op schema. De laatste drie thuiswedstrijden hebben we de kaarthouders van de Jaap Jonktribune elders in het stadion ondergebracht, zodat begin maart al kon worden begonnen met de sloop.”
Toen FC Volendam in 1993 begon met het vernieuwen van het stadion, was er geen geld om alles in een keer uit te voeren. Het huidige bestuur hoopt na het gereedkomen van de Jaap Jonktribune de nieuwbouw van het stadion te voltooien met het dichtmaken van de hoeken. De tekeningen en plannen daarvoor liggen al klaar.

{foto1}
{foto2}
{foto3}
{foto4}