Eerste punten gewenst tegen ongeslagen Fortuna Sittard

• donderdag, 14 sep 2023

De interlandperiode en de Volendammer kermis zijn voorbij. Dat betekent dat bij FC Volendam de focus richting de aankomende tegenstander gaat. In Sittard is Fortuna de tegenstander op de zaterdagavond. De wedstrijd wordt begeleid door arbiter van dienst Jochem Kamphuis en begint om 20:00 uur.

FC Volendam heeft nog niet de gewenste start van de competitiete pakken. Net als RKC Waalwijk, Almere City FC en FC Utrecht staat de ploeg van Matthias Kohler nog met lege handen. Tijdens de interlandperiode werd geoefend tegen het Duitse Hamburger SV. Deze wedstrijd werd met 1 – 2 gewonnen door doelpunten van Robert Mühren (foto hieronder rechts), die voor zaterdag weer terugkeert van een schorsing. Het goede Volendamse spel in Duitsland geeft vertrouwen. Zach Booth (op de foto hieronder in het midden) maakte zijn officiëuze debuut voor FC Volendam. De Engels aanvallend ingestelde speler kwam onlangs over van Leicester City om de selectie naar een hoger niveau te tillen.

Internationale debutanten

In de bovengenoemde interlandperiode werden enkele Volendammers opgeroepen om hun land te vertegenwoordigen. Darius Johnson reisde af naar Grenada en maakte zijn interlanddebuut tegen Suriname. Ook Luke Le Roux kreeg een oproep voor het eerste nationale elftal, in dit geval Zuid-Afrika. Mio Backhaus, Ibrahim El Kadiri, Billy van Duijl en Imran Nazih werden opgeroepen voor jeugdselecties van hun respectievelijke land. Calvin Twigt mocht zich van bondscoach Michael Reiziger voor het eerst laten zien bij Jong Oranje. De middenvelder bekroonde de interlandperiode met zijn debuut tegen de beloften van Noord-Macedonië, in een wedstrijd die met 0 – 2 werd gewonnen.

Imponerende resultaten

De opponent van zaterdag kan wel een fijne seizoenstart overleggen. Tegen zowel Ajax als Feyenoord werd knap met 0 – 0 gelijkgespeeld. Tegen Excelsior werden de punten gedeeld en in de tweede speelronde was de ploeg uit Limburg met 2 – 1 te sterk voor het recent gepromoveerde Almere City FC. Daarmee behoort Fortuna Sittard tot de zeven ploegen die nog ongeslagen zijn.

Het was een drukke zomer bij de ploeg uit Sittard met veel in- en uitgaande transfers. De meest opvallende mutatie was de beslissing van sterkhouder Burak Yılmaz om zijn schoenen aan de wilgen te hangen. Daarentegen kwam de imponerende Ivor Pandur transfervrij over van Hellas Verona en ex-Volendammer Mitchell Dijks werd aangetrokken om de linksback positie te versterken. Voor de groep staat trainer Danny Buijs.

Gemixte herinneringen

Vorig seizoen kruisten FC Volendam en Fortuna Sittard elkaar voor het eerst sinds vier jaar. De eerste ontmoeting van het seizoen vond ook plaats in Sittard. In de eerste helft werd het verschil gemaakt door Limburgse treffers van Umaro Embalo en Oguzhan Ozyakup en een rode kaart van Bilal Ould-Chikh. Thuis werd de eer hersteld. Carel Eiting, Oskar Buur en Tijjani Noslin zorgden voor een eindstand van 2 – 1 in het voordeel van de Volendammers.

In totaal speelden Fortuna Sittard en FC Volendam op Eredivisieniveau 26 keer tegen elkaar. Zeven werden winnend afgesloten door Het Andere Oranje. Negen keer werd er gelijkgespeeld en tien keer pakten de Fortunezen de volle buit. Op Eerste Divisie niveau deed FC Volendam het beduidend beter. Van de 54 onderlinge ontmoetingen werden er 25 gewonnen ten opzichte van tien gelijkspelen en negentien verliespartijen.

Laatste vijf ontmoetingen

17-03-2023 | FC Volendam – Fortuna Sittard: 2 – 1
Carel Eiting en Oskar Buur

02-10-2022 | Fortuna Sittard – FC Volendam: 2 – 0

02-02-2018 | FC Volendam – Fortuna Sittard: 2 – 0
Louis Pedro en Gijs Smal

15-09-2017 | Fortuna Sittard – FC Volendam: 1 – 0

05-05-2017 | Fortuna Sittard – FC Volendam: 3 – 0

Mis niets van de wedstrijd!

Reis je FC Volendam niet achterna naar Sittard? Dan is de wedstrijd gemakkelijk te volgen via ons X-kanaal, de story op Instagram en via ESPN 2. Het is niet meer mogelijk om tickets aan te schaffen voor de wedstrijd.

Tekst: Bram van Lint
Foto’s: FC Volendam