Eervolle 8-1 nederlaag van Woudia tegen FC Volendam (video)

• zaterdag, 03 jul 2010

Door Cor Westerveld

FC Volendam heeft de eerste wedstrijd in de voorbereiding op het nieuwe seizoen afgesloten met een 8-1 overwinning in Westwoud op de kersverse derdeklasser Woudia. Voor het publiek was het een leuke wedstrijd om te zien. Woudia groef zich niet in, het probeerde ook zelf de aanval te zoeken. Bij de thuisclub waren Pieter Koopman en Wietse van Diepen gastspelers. Eerstgenoemde, uitkomend voor De Zouaven, redde de eer voor zijn oude club. Al eerder scoorde hij vlak na het einde van de competitie tegen FC Volendam toen dat 1-1 tegen De Zouaven in Grootebroek speelde.

FC Volendam heeft een grote supporterschare in Westwoud. Een van de bekendste supporters uit het West-Friese dorp is Cees de Boer. Hij bekeek - met nog een aantal Westwouders - de wedstrijd vanuit een VIP-wagen. De VIP-gasten hadden zich op een dorpsveiling verzekerd van een comfortabele zetel.
Woudia toonde zich een uitstekend gastheer. Een keurig programmaboekje met daarin de namen van de spelers en die van hoofdsponsor De Vries Juweliers en wedstrijdsponsors (Breg & Partners en Teckru) alsmede puppil van de week, Nordin Dekker. Na afloop stond er voor het Volendamse gezelschap een (bekend) warm buffet klaar, dat besteld was bij slager Runderkamp in Volendam

FC Volendam speelt elk jaar in de voorbereiding een aantal wedstrijden in West-Friesland. Woudia was de eerste in de reeks. De dorpsclub promoveerde onder leiding van de Volendammer trainer Frans Nijhuis naar de derde klasse door in de slotronde aartsrivaal Spirit te verslaan. Een wedstrijd tegen FC Volendam vond het bestuur van Woudia een passend afscheidscadeau voor Nijhuis. Een van de toeschouwers was hoofdsponsor Jan Smit. En dat hadden zijn fans heel snel in de gaten. Veel geklik van fototoestellen,want het was toch een buitenkansje om even snel met Jan op de foto te gaan. De zanger en ambassadeur van FC Volendam deed daar niet moeilijk over.

{foto2}

De wedstrijd
Bij FC Volendam mocht de nieuwe aanwinst Barry Opdam de wedstrijd vanaf de kant volgen. Trainer Gert Kruys weet immers al wat hij aan Opdam heeft. In de eerste helft kwamen de spelers die min of meer het geraamte gaan vormen van het team dat straks de competitie ingaat in actie. Twee spelers, Marijn Sterk en oud-Telstarspeler Koen Stam speelden de volle negentig minuten. Stam, die er alles aan gelegen is om een contract in de wacht te slepen, liet een goed eindruk achter. Met de komst van de twee Hongaren is er dadelijk sprake van een gezonde concurrentie. Veel waarde mag er natuurlijk niet gehecht worden aan de 8-1 overwinning. Maar met zo’n overwinning kan je wel thuiskomen.

Aanwijzingen
Opvallend waren de veelvuldige verbale aanwijzingen van Kruys aan zijn discipelen. Herhaaldelijk kwam Kruys van de bank. Trainer Gert Kruys toonde zich tevreden over de oefenwedstrijd. Vanwege het warme weer laste scheidsrechter Jan Smit uit Spanbroek geregeld drinkpauzes in voor de spelers. FC Volendam creÎerde heel veel kansen. Jack Tuyp had twee scoringskansen gemist; eerst schoof hij de bal naast het doel en even later richtte hij te hoog. Hij leverde wel een aandeel in de eerste treffer. Handig werk van Melvin Platje bracht de bal bij Tuyp, die de bal voorzette naar de tweede paal waar Kees (Pier)Tol zijn eerste treffer voor FC Volendam liet aantekenen, 0-1. Een tweede voorzet op maat van Tuyp wist Kees Tol niet te verzilveren. Het tweede doelpunt ontstond uit een merkwaardige doorkopbal. Platje kopte de bal door, rende er zelf achteraan, ontdeed zich handig van een Woudia-verdediger en scoorde beheerst , 0-2. Een vrije trap van Dominique van Dijk belandde op de vuisten van de Woudia doelman. Platje verzuimde na aangeven van Tuyp om Volendams derde treffer te maken. De thuisclub verkleinde nog voor rust na een goede actie van het duo Barry en Pieter Koopman de achterstand. Pieter Koopman schoof de bal naar de vleugel en kreeg hem terug van Barry Koopman. Doelman Ruiter was kansoos op de uithaal van Pieter Koopman, 1-2. Dezelfde Koopman draaide nog een keer heel slim weg van Henny Schilder, maar wist zijn actie niet te bekronen met een tweede treffer.

{foto1}

Kopbal
Na de rust kwamen vooral de spelers in het elftal van Volendam die tegen het eerste aanhikken. Een van de opvallendste spelers was Deen van Embricqs, afkomstig uit de eigen opleiding. Hij stelde al snel Michiel Kramer in de gelegenheid om te scoren, 1-3. Een prima kopbal van de mee opgekomen Koen Stam betekende 1-4. Uit een van de spaarzame aanvallen van Woudia kwam Edwin Degenaars een teenlengte tekort om de bal uit een prima pass Wietse van Diepen achter doelman Theo Zwarthoed te schieten. Kramer en Murat Onal lieten kansen liggen voor FC Volendam. De nuttig spelende Nick (Pier) Tol zorgde ervoor dat Kramer voor 1-5 kon zorgen, waarna Mo Ajnane Volendams zesde treffer voor zijn rekening nam, 1-6. Kramer tekende voor 1-7 en miste daarna een strafschop. Nadat Kramer even daarna nog een kans gemist had, zorgde hij uiteindelijk wel voor de 1-8 eindstand door zijn vierde treffer van de middag te scoren.

Foto link     Bestel Afdrukken

Foto's & Video: Rob Lezer