Elfde PIUS X-toernooi wordt vervolgd!

• maandag, 18 jul 2011

Het elfde PIUS X-toernooi dat zondag 17 juli voor de eerste keer in het KRAS-Stadion van FC Volendam gehouden werd, is een groot succes geworden. Maar liefst 17 herenteams en 7 damesteams (leeftijd vanaf 16 jaar) stonden op het vroege tijdstip van 10.00 uur onder een stralende zon te wachten op hun eerste wedstrijd. Elk spelend team bestond uit 7 jongeren die op halve velden van het hoofdveld de strijd met de tegenpartij aangingen. ‘De kans om je even een prof voetballer te voelen krijg je niet elke dag. Het is een hartstikke mooi stadion om in te spelen. En nog gezellig ook’, aldus een van de enthousiaste spelers.

Eeuwige roem
Ed Guyt opende het toernooi met te zeggen dat je eeuwige roem krijgt als je tot beste speler van het toernooi uitgeroepen wordt. ‘Elke week diners, je leven lang gratis drinken en al die aandacht: dát staat je te wachten als je, zoals ik indertijd, de eer te beurt valt om de beste speler van het toernooi te zijn!’Deze vrolijke toon vergezelde de hele dag. Geen wanklank, geen blessures, weinig regen en veel plezier. Dit kenmerkte dit erg leuke toernooi dat zijn einde had in de finale die om half vier gespeeld werd.

Prijzen
Er waren niet alleen prijzen voor de beste twee heren- en damesteams, maar ook voor de best geklede ploeg en was er natuurlijk een echte poedelprijs. Die ging naar Ready2Fight die geen enkele punt in wacht sleepte, maar dit blijmoedig en sportief doorstond.
De winnende ploeg bij de heren was VV Monnie en bij de dames FC St. Clair. Eervolle tweede was bij de heren Groen is Gras en bij de dames FC Anna is er ook weer. Zij namen mooie bekers mee naar huis. Tot best geklede team werd Sjaakies Baby Dolls uitgeroepen.
De beste speler van het toernooi werd Jan Jonk (Melk); beste speelster Mandy Dooijeweerd.

Goed doel
Jaap van Vlaanderen – vader van Tim – was op het toernooi aanwezig om het startsein te geven voor de loterij voor Energy4all; de organisatie die geld inzamelt om onderzoek te kunnen laten doen voor een medicijn tegen de unieke stofwisselingsziekte, waar zijn zoontje aan lijdt. De jongeren gaven gul, beseffend dat niet iedereen naar hartenlust kan sporten.
De drie organiserende clubs – PX, de Sportkoepel en FC Volendam – hadden gezorgd voor mooie prijzen. Van concertkaartjes in PX voor 2 personen van bijvoorbeeld het concert van de 3JS met kerst tot VIP-arrangementen bij een thuiswedstrijd van FC Volendam en een clinic van de bekendeAmerican footballspeler Martin Kuitert. ‘Het toernooi was gratis, dus er kon wel wat uit de gezamenlijke pot naar dit goede doel’, aldus de penningmeester van een van de vriendenploegen.

Samenwerking
‘Dat sport niet alleen goed is voor je gezondheid, maar ook mensen verbindt, sociale vaardigheden oplevert en erg gezellig is, weten we allemaal. Zaak dus om dit bij jongeren zoveel mogelijk te stimuleren. Daarom vonden we elkaar heel snel om dit mooie toernooi voor zo’n 250 jongeren gezamenlijk te organiseren, zegt Wil Spanjer, werkzaam bij FC Volendam, maar ook sprekend namens organisatoren Martin Kuitert van de Sportkoepel en Bianca Vos van PX. ‘De FC Volendam Experience op de Volendammerdag waar honderden kinderen en jongeren lekker konden bewegen organiseerden we ook samen met de Sportkoepel; ook dat liep vlekkeloos’. Martin Kuitert vult aan: ‘Er liggen nog allerlei ideeën op de plank om als drie organisaties op te pakken. Dat gaan we ook zeker doen. Want gezelligheid, bewegen en gezondheid passen heel goed bij elkaar.’
Bianca Vos:’In december organiseren we bijvoorbeeld een zaalvoetbaltoernooi in een van de sporthallen. En volgend jaar in de zomer zeker weer een toernooi in het KRAS-Stadion. Iedereen vind het een toplocatie.’

Feest
De uitreiking van alle prijzen vond om vijf uur plaats in de mooie zaal van PX. Daarna was het feest.