Emmen profiteert van off-day FC Volendam

• maandag, 22 nov 2010

Door Cor Westerveld

Voor de voetbalkraker tegen FC Zwolle komende vrijdag heeft FC Volendam voor 3393 toeschouwers een onverwachte misstap gemaakt tegen FC Emmen. Binnen een kwartier stond het al 2-0 voor de ploeg van René Hake. Toen de thuisclub in de 21e minuut een strafschop miste en daarmee de aansluitende treffer, geloofden veel supporters al niet meer in een goed resultaat.

{foto1}

Op de overwinning van FC Emmen viel niets af te dingen. Trainer René Hake stelde in de analyse dat zijn ploeg de laatste jaren niet succesvol was geweest in en tegen Volendam. Hij verwachtte dan ook een lastige avond. Zijn tactiek – druk te zetten proberen het spel van FC Volendam te ontregelen – had succes. “Ons zat het vanavond mee”, aldus Hake bescheiden. “Op het goede moment komen we op 2-0, maar we verzuimden na rust meteen 3-0 te maken. Daarna kwamen we een aantal keren goed weg. De 3-0 was het breekpunt in de wedstrijd. Het werd nog 3-1 en toen kwamen er nog momenten dat de 3-2 in de lucht hing.”
Gert Kruys wond er geen doekjes om. “Emmen heeft verdiend gewonnen. Wij hebben een prachtige serie neergezet. Een aantal thuiswedstrijden hebben we met wat geluk en dankzij doelman Robbin Ruiter gewonnen. Door persoonlijke fouten kwamen we tegen Emmen op een 2-0 achterstand. We wilden daarna de zaak forceren. Na de rust hebben we super aanvallend gespeeld. Dan moet je 2-1 maken.”

Koppies
Dat laatste gebeurde niet. Kruys vond wel dat zijn manschappen geknokt hadden voor de punten. “Ik kan mijn spelers niets verwijten. Emmen had een goede doelman. Jack Tuyp viel bij ons goed in. Misschien heeft de wedstrijd tegen FC Zwolle al in de koppies gespeeld van mijn spelers.”

{foto2}

Voor FC Volendam was het de eerste competitienederlaag. Frank Schilder, als rechtsback spelend, ging bij het eerste doelpunt in de fout. Hij schoof de bal naar het centrum waar op dat moment geen medespeler stond, maar wel Jeffrey de Visscher, die geen moeite had om van dit buitenkansje te profiteren in de 11e minuut, 0-1. Nadat Tjarron Chery met een bekeken afstandschot bijna doelman Ruiter had verrast, viel uit een hoekschop van Tjarron Cherry de 0-2. De geheel vrijstaande Guus de Vries mocht de bal intikken, 0-2. De supporters van de thuisclub veerden weer op toen doelman Zeinstra na twintig minuten een strafschop veroorzaakte door Melvin Platje onreglementair af te stoppen. Zeinstra maakte zijn fout weer goed door de te zacht ingeschoten bal van Charles Dissels te stoppen.

{foto3}

Roy Bakkenes
In de tweede helft verschenen Mo Ajnane en Jack Tuyp in het veld voor Frank Schilder en Melvin Platje. Later werd ook de Man of the Match, Roy Bakkenes, die in de tweede helft van het middenveld naar de rechtsback plaats verhuisde, nog vervangen door Nick Tol. Direct na rust had Johnny de Vries Emmen al op 3-0 kunnen zetten. Even daarna dreigde het toch 3-0 te worden ware het niet dat doelman Ruiter de inzet van Eldridge Royer onschadelijk wist te maken. In de 58e minuut konden de Drentenaren de stand toch naar 0-3 tillen doordat Henny Schilder zo onfortuinlijk was om de bal achter zijn eigen doelman te schieten. FC Volendam bleef strijden. Uit een prima voorzet van Kees Pier Tol schoot Jack Tuyp de bal snoeihard in het dak van het doel, 1-3. Bijna werd het nog 2-3, maar Jack Tuyp raakte de bal - die hij wederom voor zijn voeten kreeg van Kees Pier Tol - de paal. Invaller Richard Stolte kreeg in de slotfase nog een dot van een kans, maar de Emmenaar schoot vrij voor doelman Ruiter de bal naast de verkeerde kant van de paal.
Tegen FC Zwolle zal FC Volendam vrijdag uit een ander vaatje moeten tappen. In die wedstrijd kan Gert Kruys weer beschikken over Olaf Lindenbergh en Maikel van der Werff, twee spelers die gisteren node werden gemist.

Foto's: Fred Rotgans