Extra trainingen en testen FC Volendam selectie

• maandag, 04 aug 2014

Met ingang van 1 augustus worden alle spelers van de selectie onderworpen aan sportspecifieke testen om hun huidige fysieke gesteldheid te meten. Vervolgens zal deze fysieke gesteldheid, door middel van extra trainingen die meerdere malen per week zullen plaatsvinden, de komende maanden flink worden aangepakt met als doel deze zo optimaal mogelijk te maken.

{foto1}

De testen en trainingen vinden plaats onder de enthousiaste en kundige leiding van Ruud Jacobs van JSC Sport. Ruud heeft al vele jaren ervaring in het begeleiden van (top)sporters (waaronder voetballers) in hun streven om zichzelf te verbeteren. Zo begeleidt Ruud al vanaf het begin van hun voetbalcarrière, Siem en Luuk de Jong. Mede dankzij de trainingen van Ruud is Siem de afgelopen maanden versneld hersteld van zijn blessures en heeft hij de overstap van Ajax naar Newcastle United kunnen maken.

De afgelopen dagen zijn de spelers van FC Volendam uitgebreid getest. Op basis van deze testen wordt er voor iedere speler een individueel trainingsschema opgesteld. Na 3 maanden zal er opnieuw getest worden om het resultaat van al de extra trainingen vast te kunnen stellen. Aan de hand van dit resultaat volgt dan weer een nieuw trainingsschema. Leuk was het om te zien hoe het ondergaan van de tests bij de spelers een fiks gevoel van concurrentie en strijdlust opriep en men niet voor elkaar onder wilde doen.

Ruud Jacobs;
“Een speler die fysiek in perfecte conditie is, raakt minder snel geblesseerd, ontwijkt makkelijk tackles, houdt de wedstrijd en focus makkelijker vol en zal zich ook geestelijk beter en zelfverzekerder voelen. Kortom, ook al verbeteren jouw voetbalkwaliteiten niet, dan nog zal je door je verhoogde fysieke gesteldheid, een betere voetballer worden. De spelers moeten deze extra inspanningen dan ook niet alleen voor de club doen maar juist om zichzelf beter te maken en zodoende een volgende stap in hun voetbalcarrière af te dwingen”.

De samenwerking tussen FC Volendam en JSC Sport is een proef voor dit seizoen. Afhankelijk van de resultaten worden de activiteiten in de toekomst wellicht ook uitgebreid naar de jeugdselecties. Vanaf volgend seizoen verandert de opzet van de KNVB jeugdopleidingen. FC Volendam wil daarin het niveau van de Nationale Voetbal Academie behalen en daarbij is de inzet van JCS Sport een niet onbelangrijk onderdeel.