F1 mist op haar naar de beker

• zondag, 16 mei 2010

Afgelopen zaterdag werd de bekerfinale tussen Ajax F1 en Volendam F1 op het terrein van Legmeervogels gespeeld. Om in deze bekerfinale te komen had Volendam nogal de nodige ploegen op zijn weg uitgeschakeld, namelijk: Wherevogels (10-0), Purmerend F1 (0-7), Fortuna Wormerveer (2-5), ZCFC (10-0), Purmerend F2 (12-0), De Rijp (10-0), Oosthuizen (13-0), Foresters (0-2) en Zeeburgia (1-0). Een doelsaldo van 70 voor en 2 tegen was dus in de beker behaald, een aansprekend resultaat, en nu als beloning de bekerfinale tegen Ajax.

Vooraf werd deze wedstrijd met wisselende gevoelens tegemoet gezien, want ook Ajax wint al zijn wedstrijden met hele grote cijfers, zelfs tegen 2e jaars E-ploegen. Tevens waren we op het Ajax toernooi nog binnen 14 minuten met 4-0 door Ajax weggespeeld. Daardoor vreesden sommigen een afdroogpartij, maar daarentegen hadden de oranjehemden de laatste weken nogal wat zelfvertrouwen opgedaan met goede resultaten op toernooien en in de beker.

{foto1}

De wedstrijd begon en alles stond op scherp. Echter binnen de minuut ging er een rare dwarrelbal met veel effect richting Joey. Joey wilde de bal oppakken, maar door het vele effect rolde de bal via zijn handschoenen het doel in. Een enorme domper en zowel publiek als spelers waren even lamgeslagen. Volendam herpakte zich echter heel sterk en na eenzelfde slippertje van de laatste man van Ajax stond Marc plotseling vrij voor de keeper. Marc schoot goed in, maar de bal eindigde helaas op de paal. Volendam wist Ajax goed van het eigen doel af te houden en kreeg op eigen helft een vrije trap te nemen. Sander sneed de bal a la Snijder voor het doel en Victor kopte de gelijkmaker in het net. Alles wat Oranje was ontplofte bijna. 1-1 was tevens de ruststand.

Direct na rust voltrok zich echter hetzelfde scenario. Vanaf de linkerkant werd de aanvoerder van Ajax in de 1e minuut teveel ruimte gegund en hij haalde met zijn linker keihard uit. We stonden weer achter. Wederom een grote tegenvaller, maar de Volendammers bleven vechten voor wat ze waard waren. In de loop van de 2e helft vielen er gaatjes in de achterhoede en op het middenveld, vooral omdat het hoge tempo een beetje zijn tol begon te eisen en de spelers van Ajax technisch en fysiek nog net ff sterker onderlegd zijn. Maar dan hebben we altijd nog keeper Joey. Met diverse goeie reddingen hield hij zijn ploeg in de wedstrijd en bleef het spannend tot het einde. Het was wachten op dat ene kansje of mazzeltje en die kwam er ook nog. Victor won een dubbel duel op het middenveld en zette Marc vrij voor het doel en echter zijn inzet werd gestopt door de keeper. De laatste hoop werd gevestigd op een net voor tijd te nemen vrije trap, maar deze werd te slap ingeschoten.

{foto2}

Zo won Ajax dus de KNVB-beker van district West 2 en bleef Volendam met een eervolle 2e plaats, hoewel die er eigenlijk niet is met bekervoetbal, achter. Deze troostbeker hebben we echter wel met opgeheven hoofd behaald. Jullie hebben bewezen dat jullie niveau de afgelopen tijd enorm is gestegen, zo zeer zelfs dat het dicht in de buurt is gekomen bij de Nederlandse topclubs. Jullie mogen apetrots zijn op deze resultaten, wij als begeleiding zijn dat in ieder geval wel.

Nog een drietal toernooien en het seizoen loopt op zijn einde. Als jullie zo blijven spelen zal er voor ons nog veel te genieten vallen.

Tot de volgende keer.
Jullie verslaggever, Cees Kwakman