FC Castricum E1 wint Deen Cup

Winnaar Deen Cup FC Castricum slaat twee keer hard toe in slotfase

Door Cor Westerveld
Foto's: Erna Apeldoorn & Fred Rotgans

Winnaars en verliezers. Vreugde en verdriet. Het zit dicht bij elkaar. De spelers van FC Castricum en het Heerhugowaardse SVW ’27 zaten in één en dezelfde kleedkamer. Wessel Staal van verliezend finalist SVW ’27 was niet de enige die zijn tranen de vrije loop liet. Hij had in de finale SVW ’27 naast FC Castricum geschoten (1-1) en omdat zijn ploeg de strafschoppenserie had gewonnen, was 1-1 voldoende om de Deen Cup over te nemen van titelverdediger Zeevogels. Vlak voor tijd gooide Wouter Bruines echter nog roet in het eten van de Heerhugowaarders. Met een fraai afstandschot scoorde hij voor FC Castricum de winnende treffer en kaapte daarmee de felbegeerde Deen bokaal nog net voor de neus van SVW ’27 weg.

Begrijpelijk dat de spelers van SVW ’27 er na de wedstrijd helemaal doorheen zaten. Het krachtsverschil was dit jaar zeer gering. Ter vergelijking: vorig denderde het Egmondse Zeevogels door de halve finale door een 7-1 overwinning op Dronten en bleef het in de finale met liefst 4-0 baas over het Hoofddorpse Overbos.

Joep Kornblum
Niet alleen in de finale sloeg FC Castricum in de slotfase meedogenloos toe, want in de halve finale, tegen FC Purmerend, was het van hetzelfde laken een pak. Bij een 0-1 achterstand waagde Joep Kornblum in de een na laatste minuut een schot op doel. Via een knie van een verdediger van FC Purmerend ging de bal over de doellijn en werd het 1-1. Voldoende voor de Castricummers om door te gaan naar de finale, omdat zij de vooraf genomen strafschoppenserie in hun voordeel hadden beslist. Joep Kornblum was niet allen de held van FC Castricum; hij werd bij de prijsuitreiking beloond met een beker voor de beste speler van het toernooi.
De prijsuitreiking werd verricht door Boudewijn Deen, operationeel directeur van Deen Supermarkten en bestuurslid Jan Smit van FC Volendam.

Markstedelingen
SVW ’27 had zich voor de finale geplaatst door een 1-0 zege op Purmersteyn. De troostfinale werd dus een onderonsje tussen de markstedelingen, waarbij FC Purmerend met 2-0 aan het langste eind trok door doekpunten van Levy Rood en Roman Castello da Silva.
De Deen Cup werd voor de 10e keer gespeeld in het Kras Stadion. Aan het toernooi namen 32 teams van E-pupillen uit Noord-Holland en Flevoland deel. Op vrijdag 13 september startte de 10e editie van de Deen Cup .

Clinic
De Deen Cup is een perfect een-tweetje tussen DEEN Supermarkten en FC Volendam. Welk klein voetballertje droomt er nu niet van om in een groot stadion te mogen voetballen? De DEEN Cup geeft hen die kans. Ineens staan ze in een stadion dat ongeveer 7.000 toeschouwers kan bergen. En niet alleen de pupillen zijn enthousiast, ook de ouders schreeuwen op de tribune fanatiek hun team naar de overwinning.
De selectie van FC Volendam geeft aan iedere club die zijn voorronde gewonnen heeft een clinic. Deze 16 clubs krijgen ieder twee spelers van FC Volendam op bezoek om een training te geven aan de E-pupillen. Zo dragen DEEN en FC Volendam hun steentje bij aan het opleiden van het amateurvoetbal in de regio Noord-Holland en Flevoland.

{foto1} FC Castricum winnaar Deen Cup seizoen 2013-2014.

{foto3} Het Heerhugowaardse SVW ’27 miste de Deen Cup op een haar na en werd eervol tweede.

{foto2} De beste speler van het toernooi, Joep Kornblum, met directeur Boudewijn Deen en Jan Smit.