FC Emmen heeft zware kluif aan FC Volendam (update)

• vrijdag, 11 feb 2011

FC Emmen heeft zware kluif aan FC Volendam

Na de opsteker tegen FC Den Bosch had Gert Kruys aan zijn elftal niet veel veranderd. Maikel van der Werff was na de donderdagtraining afgehaakt, maar Arsenio Halfhuid was terug van een schorsing, waardoor die plaats snel opgevuld was. In het eerste half uur was echter van dat heilige vuur weinig terug te zien. FC Emmen liet Volendam het spel maken zonder ook maar een kans weg te geven. Zelf togen de Drenthen beperkt maar efficiënt ten aanval. Drie keer kwamen ze voor Theo Zwarthoed. De eerste keer na een fout van Olaf Lindenbergh op het middenveld, maar door buitenspel ging dat feestje niet door. De tweede keer schoot Chierry tegen de paal. Maar de derde keer was het wel raak. En juist die bal was keerbaar. Op een voorzet van rechts werd door Theo Zwarthoed niet ingegrepen, waardoor Ruud ter Heide vrij eenvoudig kon inkoppen. FC Volendam werd nu wakkerder geschud en verzette opnieuw de bakens. Kort voor rust resulteerde dat in een unieke kans voor Roy Bakkenes. Na een gebreide aanval hakte Jack Tuijp de bal listig door, maar Roy Bakkenes schoof de bal nonchalant naast het doel. Daarmee werd 1-0 de ruststand, iets dat FC Volendam zichzelf mocht aanrekenen. Vergeleken met de thuiswedstrijd tegen FC Emmen had FC Volendam de touwtjes veel beter in handen, maar met name van achteruit was de aansluiting onvoldoende en tempoloos. Door Jack Tuijp en Melvin Platje op een eiland te zetten had de Emmenverdediging het zeer eenvoudig.

{foto1}

Met Charles Dissels op de plaats van Olaf Lindenbergh startte FC Volendam in de tweede helft met maar een doel. Scoren! Maar het was FC Emmen dat de eerste kans kreeg. Theo Zwarthoed tikte de bal nipt over het doel. De mooiste kans voor FC Volendam volgde al snel. Jack Tuijp werd vrij gespeeld maar doelman Zeinstra had alle geluk. Geluk had ook FC Volendam meteen daarna, toen Roijer tegen de paal kopte en geen tweede goal kon laten bijschrijven. Daarmee was duidelijk dat FC Emmen scherper aan dit bedrijf was begonnen dan FC Volendam. Ook een minuut later, toen Roijer mocht aanleggen, maar hoog over schoot. Precies na een uur spelen werd de geblesseerd geraakte Arsenio Halfhuid vervangen door Ralph Hovestad. Dat gaf wat meer rust en meer druk naar voren. Op driekwart van de wedstrijd leverde dat de gelijkmaker op. Nadat Jeroen Sanders eerder een overtreding op Dominique van Dijk had weggewuifd, wees hij nu na een overtreding op László Zsidai wel naar de stip. Melvin Platje nam de kans graag in ontvangst en schoot onberispelijk in, zijn tiende dit seizoen. Daarmee luidde FC Volendam een periode in van een enorm veldoverwicht. Met het gevaar dat een counter aan de andere kant wel succes zou opleveren. Bijna leverde een flitsende aanval van Dominique van Dijk een goal op, maar de bal schoot voorlangs. Ook FC Emmen had in de slotfase de winst kunnen pakken, maar Theo Zwarthoed redde fantastisch. Een uitstekende tweede helft leverde helaas niet de volle winst op.

Foto's Rob Lezer & Rob Beense

klik op de camera voor de link naar de foto's