FC Purmerend E1 wint Deen Cup na zenuwslopende finale

• vrijdag, 16 apr 2010

FC Purmerend E1 is de winnaar van de Deen Cup 2009-2010. In de finale die bol stond van de spanning trok FC Purmerend E1 vlak voor tijd aan het langste eind en won zodoende met 1-0 van ADO ’20 uit Heemskerk. De grote Deen Cup trofee werd in de rust van FC Volendam – FC Omniworld uitgereikt door Nick en Simon.

Zowel FC Purmerend E1 als ADO ‘20 E1 wisten hun vier voorafgaande wedstrijden te winnen en dus stonden beide teams vrijdag in de finale. Deze finale werd gespeeld voorafgaand aan de wedstrijd FC Volendam – FC Omniworld. Beide teams werkten zich flink in het zweet in een zonovergoten Kras Stadion. De pupillen vochten voor elke meter, aangemoedigd door de grote fanatieke supportersschare die beide ploegen hadden meegenomen. Toeters, vlaggen en spandoeken waren door de 400 supporters meegenomen om de pupillen aan te moedigen. Omdat ADO ’20 E1 de penalty’s voorafgaand aan het duel had gewonnen, was voor FC Purmerend de opdracht simpel: winnen. ADO ’20 verdedigde lange tijd met verve de 0-0 tussenstand en kwam er enkele malen gevaarlijk uit. Toch was het Mitchell Bakker die de 1-0 vlak voor tijd erin knalde. Opluchting aan Purmerender kant, want het verdiende de overwinning. Trainer Walter Huibrechts zag daarmee de beloning voor het goede spel van zijn ploeg gedurende het gehele toernooi. Na achtereenvolgens RKEDO, ADO ’20, RKAV Volendam, IVV en EVC is FC Purmerend de zesde winnaar van de Deen Cup.

{foto1}

De strijd om de derde en vierde plek werd zondag beslecht in het voordeel van FC Uitgeest. Met 4-2 waren zij te sterk voor De Zouaven.

Mitchell Bakker, volgend seizoen vertrekkend naar Ajax, werd verkozen tot beste speler van het toernooi. Naast een grote beker wint hij een shirt van FC Volendam, een gesigneerde wedstrijdbal, een meet en greet met de spelersgroep en twee seizoenkaarten van FC Volendam.

{foto2}

De prijsuitreiking vond in de rust plaats, op een speciaal voor die gelegenheid neergezet podium. De prijzen werden uitgereikt door directeur Supermarkten Henk Kessen (Deen Supermarkten), Henk Kras (voorzitter FC Volendam) en Nick en Simon. De kinderen werden verwend met medailles, bekers, bloemen en kinderchampagne.

De Deen Cup is een onderdeel van de Stichting Deen Jeugdsponsoring, de stichting die jaarlijks ook de Sponsoractie organiseert in alle filialen van Deen Supermarkten. Tijdens deze sponsoractie ontvangen ruim 250 verenigingen honderd tot duizenden euro's aan sponsorgelden.

De Deen Cup competitie is opgezet door Deen Supermarkten en FC Volendam, voor de E-pupillen van voetbalclubs uit Noord-Holland. Alle wedstrijden worden gespeeld in het Kras Stadion van FC Volendam, voorafgaand aan de thuiswedstrijden van FC Volendam in het seizoen 2009-2010. Via elk filiaal van Deen wordt een amateurclub uitgenodigd voor de voorwedstrijden. Al het zesde jaar op rij is de Deen Cup een perfect één-tweetje tussen Deen Supermarkten en FC Volendam. Welk klein voetballertje droomt er nu niet van om in een groot stadion te mogen voetballen? De Deen Cup geeft hem die kans.

De jeugd reageerde zeer enthousiast op de Deen Cup en vele spelers hadden van tevoren de zenuwen in de buik. Bij binnenkomst in een van de kleedkamers reageerden ze meteen al vol bewondering over de grootte van de kleedkamer. En niet alleen de pupillen zijn enthousiast, ook de ouders schreeuwden op de tribune fanatiek naar hun kroost.

De Deen Cup wordt normaliter op vrijdagavond om 18:30 uur gespeeld op halve velden, iedere ronde dus twee wedstrijden. Te beginnen met drie penalty's en vervolgens om en om tot er een penaltywinnaar is. Indien de wedstrijd in een gelijkspel eindigt, is de winnaar die club, die de strafschoppen het best heeft benut. De teams die hun wedstrijden winnen, gaan een ronde verder en komen later in het seizoen terug. De teams voetballen in het tenue van FC Volendam.