FC Twente - FC Volendam

• zaterdag, 14 feb 2009

Geen punten, wel complimenten

Alles wat een voetballiefhebber zoekt, werd in de eerste helft van FC Volendam tegen FC Twente getoond. Waar de thuisclub dacht een zacht eitje aan het laag geklasseerde Volendam te hebben, startte de wedstrijd duidelijk anders. De eerste grote kans was weliswaar voor de thuisclub, omdat Jeroen Verhoeven de bal uit het oog verloor door een botsing met Henny Schilder. Het eerste doelpunt was echter voor Volendam. Juist toen Hamit Yildiz in de zesde minuut zijn solo succesvol zou afronden, zette Perez zijn been dwars. Strafschop oordeelde Pol van Boekel. Paul de Lange had er weinig moeite mee FC Volendam op voorsprong te zetten.
Snel daarna liep Gerry Koning zijn eerste gele kaart op. Terecht of onterecht, de beelden moet u zelf maar bekijken. FC Twente was ontketend op jacht naar de gelijkmaker. Elia kopte op de lat en bezorgde Gerry Koning al snel zijn tweede gele kaart. Vanaf de 20e minuut speelde Volendam met tien man. FC Volendam gaf geen krimp. Mathieu Boots kopte op de lat. Rowin van Zaanen kreeg twee ideale kansen om Volendam meer lucht te geven. De eerste was bij de stand 0-1, de tweede onmiddellijk na de gelijkmaker van Arnautovich.

Een doorgebroken speler?
FC Volendam speelde de muis in het kat-spelletje van Twente, maar leek de rust te kunnen halen zonder problemen. Scheidsrechter van Boekel dacht daar anders over. In een van de vele aanvallen van Twente plukte Verhoeven de bal uit de lucht zonder te weten waarom er gefloten werd. Appelleren van Twentespelers leverde hen plotseling ook een strafschop op. Bakens zou geduwd hebben?! Ook die buitenkans leverde FC Twente een goal op, nu van Nkufo. In de resterende minuten was de Enschedese beer los. Volendam kwam niet meer aan voetballen toe.
In de tweede helft maakten de tukkers niet de indruk even over Volendam te willen walsen. Met een gedreven rust werd het middenveld in beslag genomen, wat Volendam de gelegenheid gaf de evenknie te zijn. Gaandeweg floot het eigen publiek Twente uit, iets dat Volendam steeds weer meemaakt. Het geloei was ongelooflijk toen Melvin Platje bijna de gelijkmaker op zijn schoenen leek te hebben. Ook Henny Schilder bracht Twente in het nauw.
Wisgerhof haalde de doorgebroken Platje onderuit, Twente kreeg het Spaans benauwd, maar met tien man klaarde Volendam de klus niet. Van Boekel had Nkufo rood kunnen geven voor slaan van Yildiz, maart gaf zelfs geen geel. Opnieuw een kater, opnieuw met 10 man, opnieuw met opgeheven hoofd kon Volendam het veld verlaten. Echter met nog 11 wedstrijden te gaan mag mooi voetbal ook wel eens resultaat opleveren. Ajax komt er aan, kijken of we daar wel de bekerstunt kunnen herhalen en weer de aansluiting vinden.