FC Volendam A1 krijgt lesje in effectiviteit

• vrijdag, 25 sep 2015

FC Volendam A1 - FC Twente A1 3-5
“Ongelooflijk!” Dat woord viel gisteravond gedurende de wedstrijd herhaaldelijk te horen uit de mond van FC Volendam-trainer Florian Wolf. Het was dan ook nauwelijks te bevatten hoe het duel zich ontwikkelde.
Onder het toeziend oog van een schare niet alleen belangstellende, maar ook kritische trainers van de bovenbouw van de thuisclub, kwamen de gasten, zoals van hen bekend is, flitsend uit de startblokken. De Twentenaren leken dreigend, gevaarlijk werden zij echter nauwelijks. FC Volendam daarentegen stapelde kans op kans. De eerste mogelijkheid was voor Gijs Smal. Hij kon, na een fraaie aanval en op goed aangeven van Mohamed Betti, vrij inkoppen, maar zag zijn inzet voorlangs verdwijnen. Ook Rodney Smorenberg was dichtbij de openingstreffer, maar de voorzet was net iets te scherp voor hem om met het hoofd te kunnen beroeren. Een plaagstootje van FC Twente, middels een geplaatste harde schuiver in de hoek, werd door Marlon Coco, ten koste van een corner, knap gepareerd. Vervolgens was het Jason Stekkel, weer eens lekker op dreef, die zichzelf vanaf randje buitenspel geweldig vrijspeelde. Hij kapte naar binnen om uit te halen, maar knalde de bal naast het doel. FC Twente stelde daar vooralsnog weinig tegenover. En als ze een keertje doorkwamen, dan greep onze verdediging tijdig in. Met name Yorno Tieman onderscheidde zich daarin opnieuw. FC Volendam domineerde en bleef doorgaan met het creëren van doelrijpe kansen. Jason Stekkel kreeg zelfs meerdere mogelijkheden om zijn team op voorsprong te zetten. Steeds duurde het echter net iets te lang voordat hij besloot uit te halen. Of hij maakte net een actie teveel, dan wel zag hij een vrijstaande medespeler over het hoofd. Salim Mansouri lanceerde, na ruim een half uur, een geweldige zwabberbal. De doelman van FC Twente kon maar ternauwernood redding brengen. Volledig tegen de verhouding in waren het de gasten die in de 36e minuut wel tot scoren kwamen. Marco Tol bracht in de eigen 16 een tegenstander ten val, waarna de scheidsrechter niets anders kon beslissen dan de bal op de stip te leggen. Marlon zat er heel dichtbij, maar kon de strafschop niet voldoende keren, 0-1. Zo eindigde de eerste helft, waarin FC Volendam weliswaar domineerde, maar flink tekort was geschoten in het benutten van de mogelijkheden.
Gelet op het overwicht in het eerste bedrijf en de vele scoringskansen daarin hadden de oranjehemden er het volste vertrouwen in dat zij de wedstrijd alsnog naar zich toe zouden gaan trekken. Salim onderstreepte dit gevoel met een geweldige uithaal. Zijn schot eindigde echter op de vuisten van de sluitpost van FC Twente. De tweede helft was amper vier minuten onderweg toen Marlon Coco meende een opgepakte bal op lichtzinnige wijze weer in het spel terug te kunnen brengen. Hij schoot deze echter tegen een voor hem staande Twente-aanvaller op. Die kende toen weinig moeite om de bal in het lege doel te deponeren, 0-2. Vier minuten later hadden de gasten opnieuw niet over geluk te klagen. Via het lichaam van Marlon ketste de bal op de paal en daarna recht in de voeten van een Twentenaar. Die liet dit buitenkansje niet onbenut en tikte de 0-3 binnen. Ondanks deze nieuwe domper, was het vertrouwen in een goede afloop nog steeds niet bij onze mannen verdwenen. Er waren immers nog bijna 40 minuten te spelen en er zouden zich beslist nog genoeg mogelijkheden aandienen om de wedstrijd te doen kantelen. De eerste Volendamse treffer zou dan echter wel snel moeten vallen. Dat deed ie ook, maar eerst werd nog de eerste door FC Twente zelf gecreëerde mogelijkheid genoteerd. Een vrije kopbal eindigde op het dak van ons doel. Nadat Jason nog had over gekopt, was het vervolgens Marco Tol die een voorzet van Joey Veerman met het hoofd tot doelpunt promoveerde, 1-3. De achtervolging was daarmee ingezet. Foutief dekken links achterin stelde een Twentenaar echter slechts twee minuten later alweer in staat een teamgenoot op maat te bedienen en met het hoofd de 1-4 op het scorebord te laten zetten. Nog dezelfde minuut scoorde Salim Mansouri, via een strakke schuiver in de verste hoek, de 2-4. FC Volendam geloofde er nog steeds in. Vol overgave bleef men het vijandelijk doel opzoeken, maar toen in de 90e minuut opnieuw een Twentenaar de bal ongehinderd kon binnenkoppen was het gebeurd, 2-5. In de toegekende extra speeltijd (bijna 8 minuten!) slaagde FC Volendam er via Gani Meholli nog wel in om het verschil weer naar twee goals terug te brengen en was Joey Veerman zelfs nog dicht bij de 4-5, maar daar bleef het bij. Door persoonlijke fouten en een falende afwerking werden de punten onnodig aan FC Twente gelaten. De bezoekers kwamen dan weliswaar heel goedkoop aan hun doelpunten, maar efficiënt met de mogelijkheden omgaan is ook een kwaliteit. Wat dat betreft valt er binnen ons team dus nog flink wat te verbeteren. De bal is en blijft echter rond. Dus wie weet gaat het komende zaterdag tegen PSV A1 ineens wel lukken.
Scoreverloop:
- (’36) 0-1 FC Twente
Ruststand: 0-1
- (’49) 0-2 FC Twente
- (’53) 0-3 FC Twente
- (’69) 1-3 Marco Tol
- (’71) 1-4 FC Twente
- (’72) 2-4 Salim Mansouri
- (’90) 2-5 FC Twente
- (’92) 3-5 Gani Meholli

Opstelling FC Volendam A1:
Marlon Coco, Mohamed Betti, Marco Tol, Gijs Smal (’86 Jamie Jacobs), Yorno Tieman (’60 Darryl Bäly), Joey Veerman, Kevin Owusu Asare (‘77 Richie Owusu-ansah), Jari Vlak (’65 Gani Meholli), Jason Stekkel (’86 Martijn van Oers), Rodney Smorenberg, Salim Mansouri