FC Volendam A1 met opgeheven hoofd uit bekertoernooi

• zondag, 24 okt 2010

FC Volendam A1 – Heerenveen/Emmen A1 (0-1)

23/10 – Het roer moest om, vond de trainer. Niet tevreden over hetgeen een aantal van zijn tweedejaars tot nu toe had laten zien, gaf hij een drietal jongens van zijn kampioens-B1 van vorig seizoen de kans te laten zien dat zij als eerstejaars A-junioren wél in staat waren om te brengen wat je van spelers op dit niveau mag verwachten. Hierdoor werd vandaag gestart met 8 eerstejaars in de basis! Zijn vertrouwen werd niet beschaamd, waardoor trainer Stricker na afloop van de wedstrijd, ondanks het verlies, apetrots en als een zeer tevreden man rondliep.

{foto1}

Met Heerenveen/Emmen A1 als tegenstander, de gedeeld koploper van de Eredivisie, wisten wij dat het een lastige middag zou worden. Twee weken geleden, toen uit tegen FC Groningen/Cambuur A1 voor de beker moest worden gespeeld, hadden de Volendammers al ervaren dat je tegen ploegen die een klasse hoger spelen, nóg meer aan de bak moet dan in de reguliere competitie. Alles gaat een tandje hoger en foutjes worden genadeloos afgestraft. Toen werden de wijdbroeken in de eerste 20 minuten nog van het kastje naar de muur gestuurd, voordat zij een beetje aan het hogere niveau waren gewend en weer een beetje op adem konden komen. Uiteindelijk werd toen met 3-1 verloren. Van niveauverschil was in deze wedstrijd nauwelijks sprake. Het was de thuisploeg die het initiatief nam en gedurende de eerste 45 minuten de boventoon voerde. De wedstrijd speelde zich grotendeels af op de helft van de gasten, die zich wellicht zullen hebben verbaasd over zoveel tegenstand en meer inspanning moesten leveren dan verwacht. Het was een verademing om te zien hoeveel strijd er door de plaatselijke FC werd geleverd. Er stond écht een team! Het leidde hier en daar ook tot enige irritatie bij de Friezen, die het kennelijk niet gewend waren om zo fel op de huid te worden gezeten en daardoor weinig tot geen ruimte kregen om lekker te kunnen voetballen.

{foto5}

Ofschoon het aantal echte kansen in de wedstrijd aan beide kanten gemakkelijk op de vingers van één hand konden worden geteld, kwam de eerste wel op naam van Volendam. Met een prima steekpass bracht Eric Veerman Soufian Moro in kansrijke positie. Via de voet van een verdediger leverde het niet meer op dan een corner. Meer wapenfeiten konden in de eerste helft nauwelijks worden genoteerd. Het gevaar van Heerenveen lag in hun razendsnelle omschakeling en slimme spitsen, maar het leverde die ploeg slechts een paar kleine mogelijkheden op.

{foto2}

Na de hervatting opende Volendam opnieuw sterk. Gaandeweg de wedstrijd begonnen de krachtsinspanningen zich echter toch te wreken. De passes werden slordiger en het beste raakte er langzamerhand van af. Toch waren er weer een paar (kleine) kansen om tot scoren te komen. Na een mooie aanval over rechts en een sterke actie van Yves Wirjosemito, die een goede indruk achterliet, kwam Joris Dekker in balbezit. Zijn schot had wel veel vaart, maar miste de juiste richting en verdween naast het doel. Een minuut later, in de 53e minuut, was het opnieuw Yves die zich onderscheidde. De Heerenveenkeeper behoedde zijn team echter, ten koste van een corner, voor een achterstand. In de 79e minuut kwam Heerenveen onverdiend op voorsprong. Een onterecht toegekende corner vormde de inleiding. Keeper en verdediging zagen er niet helemaal goed uit, waardoor een Heerenveen-aanvaller geen strobreed in de weg werd gelegd om de stand op 0-1 te zetten. Volendam zette weer aan en voelde dat een gelijkspel nog steeds tot de mogelijkheden behoorde. In de 82e minuut leek het even of de bal op de stip zou belanden nadat een Heeenveen-verdediger hands leek te hebben gemaakt , De scheidsrechter wilde daar niet van weten en legde de bal net buiten de 16. De vrije trap leverde helaas niets op. Een minuut later liep Soufian tegen een gele kaart op, omdat hij in een duel met de nr. 11 van Heerenveen iets te fel voor de bal ging. Dit mannetje had al eerder blijk gegeven van zijn irritatie en frustratie over het feit dat hij in bijna al zijn duels het onderspit had moeten delven en onderstreepte dit door op grove wijze zijn gram op Soufian te halen. Met voorbedachten rade schopte hij de op snelheid liggende Soufian tegen de vlakte. Niet vaak zal een rode kaart zo verdiend zijn geweest. In blessuretijd kreeg de voor Marcel Veerman ingevallen Thierry van der Kooye nog een prima kans om zijn ploeg het verdiende gelijkspel te bezorgen, maar hij stuitte op de keeper. Met dit verlies kwam weliswaar het einde aan het bekertoernooi, maar door de wijze waarop ons team zich vandaag heeft gemanifesteerd, overheerste na afloop toch een positief gevoel. Zonder iemand te kort te willen doen, want iedereen haalde een dikke voldoende, was Yordi van Beek, in mijn ogen, vandaag toch echt onze beste man.

{foto4}

Volgende week staat de uitwedstrijd tegen koploper FC Zwolle op het programma. Als iedereen dan weer met dezelfde instelling het veld ingaat als vandaag en opnieuw de vereiste bereidheid toont om te willen presteren, dan kunnen de Zwollenaren hun borst nat maken. Met nog 15 wedstrijden te gaan en slechts 5 punten achterstand ligt alles nog open. Winst zorgt ervoor dat we in het goede spoor blijven. Het is aan jullie om dat waar te maken.

Gerard Veeken

Opstelling:
Brian van der Werff, Danilo Bisecco, Ousama Akmum, Sven Talsma, Yordi van Beek, Yves Wirjosemito, Soufian Moro, Eric Veerman, Joris Dekker, Marcel Veerman (’74 Thierry van der Kooye), Bowedee Burleson (’76 Kevin Tano)

Foto's © Rob Lezer

{foto3}