FC Volendam A1 ondanks verlies gelijkwaardig aan Zeeburgia 1

• zaterdag, 07 aug 2010

07/08 – Vandaag eens geen jeugdteam tegenover ons, maar een ploeg van ‘echte mannen’ in de vorm van het 1e seniorenteam van Zeeburgia, dat dit seizoen uitkomt in de 2e klasse B op zondag.
Aangezien er in zo’n duel ook een stuk prestige op het spel staat, volwassen kerels verliezen immers niet graag van junioren, stond van tevoren vast dat ons team vooral fysiek flink aan de bak moest. Dat is echter helemaal niet erg en zelfs nuttig en leerzaam in het (groei)proces van zelf ook volwassen en als team beter worden. In de beginfase ging het spel op en neer, zonder dat er doelrijpe kansen ontstonden. Pas in de 12e minuut moest goalie Brian voor het eerst echt handelend optreden. Een afstandsschot van de Amsterdammers werd door hem met een fraaie safe over de lat getikt. Volendam liet af en toe goed combinatiespel zien, maar de eindpass was niet altijd even nauwkeurig. Na ruim een kwartier spelen probeerde de inschuivende Sven, die opnieuw nadrukkelijk solliciteerde naar een basisplaats in het keurkorps van trainer Stricker, spits Joris te bereiken. Zijn pass miste de juiste precisie en kwam dus net niet lekker aan, waardoor Joris niet in kansrijke stelling werd gebracht. In de 21e minuut kwam Zeeburgia, tegen de verhouding in, op voorsprong. Kevin liet verdedigend een steekje vallen, waardoor een Zeeburgia-aanvaller alle ruimte kreeg om vrij te kunnen uithalen. Brian kreeg het harde afstandsschot niet goed onder controle, zodat Zeeburgia in tweede instantie simpel op voorsprong kon komen, 0-1. De thuisploeg was hierdoor geenszins uit het veld geslagen en pakte onmiddellijk na deze tegenvaller de draad weer op. In feite was Volendam voetballend en technisch gezien ook de betere ploeg, maar het is de kunst om dat ook in de stand tot uitdrukking te brengen. Roy was heel dicht bij de verdiende gelijkmaker, maar zijn inzet, na een corner van Ralf, belandde op de lat. De rebound van Joris leverde slechts een corner aan de andere kant van het veld op.

Na de pauze liet Zeeburgia opnieuw zien best aardig te kunnen voetballen, maar daarbij het fysieke werk zeker niet te schuwen. In de 57e minuut wist de thuisclub eindelijk op gelijke hoogte te komen. Met een prachtig wippertje over de Zeeburgia-defensie zette Roy Joris alleen voor de keeper. Zijn lobje was minstens zo mooi als de actie van Roy en zorgde voor nieuw evenwicht in de score, 1-1. Kennelijk waren de gasten hierdoor enigszins van slag geraakt en was de scheidsrechter de gebeten hond. Een korte onderbreking was daarvan het gevolg, maar gelukkig zegevierde uiteindelijk het gezonde verstand en kon de (wed)strijd na een paar minuten weer worden hervat. De thuisploeg probeerde van alles om zijn opponent nogmaals een mentaal tikje toe te brengen, het wilde echter niet lukken. Kevin kreeg een prima schietkans, maar de keeper van Zeeburgia wist zijn schot tot corner te verwerken. Even later een vrije trap op de rand van het 16-meter gebied, nadat Thierry onreglementair was gestuit. Roy legde breed op Jasper, maar de keeper pareerde goed. De rebound was voor Danilo, die opnieuw een sterke wedstrijd speelde. Zijn schot was fraai, maar trof geen doel. Zeeburgia kwam ook nog een paar keer gevaarlijk door, maar steeds was Brian alert. Nadat hij 10 minuten voor tijd eerst nog een geweldige redding had verricht, deed hij een paar minuten later afbreuk aan zijn prima wedstrijd door de bal los te laten na een afstandsschot, waardoor Zeeburgia opnieuw gemakkelijk op voorsprong kwam. Het leverde hen zelfs de overwinning op. Volendam leek de kluts daarna namelijk een beetje te zijn kwijtgeraakt en bleek niet in staat zich te herpakken.

Jammer genoeg dus nog steeds geen overwinning in de oefencampagne. Toch zien wij duidelijk progressie in het vertoonde spel. Ga zo door mannen, dan komt het binnenkort allemaal zeker goed!

Gerard Veeken

Opstelling:
Brian van der Werff, Danilo Bisecco (‘81 Berry Veerman), Juanito Wassenaar, Sven Talsma, Cas Bierhaalder, Yves Wirjosemito, Roy Bussman (’79 Eric Veerman), Kevin Tano (’71 Bowedee Burleson), Ralf Fenne (’46 Quincy de Leuv), Jasper de Bie, Joris Dekker (’65 Thierry van der Kooye)