FC Volendam A1 op stoom

• zondag, 10 mei 2015

Sparta A1 - FC Volendam A1 1-3
FC Volendam A1 is op stoom gekomen. Na de fraaie overwinning vorige week op Ajax A2, was het zaterdagmiddag Sparta dat in de formatie van trainer Florian Wolf zijn meerdere moest erkennen. Zijn team blijft daardoor op koers liggen richting hun felbegeerde doel: promotie naar de eredivisie. Weliswaar nog drie lastige wedstrijden te gaan, maar met de vorm waarin men momenteel verkeert en de teamspirit is niets onmogelijk.

Met een stevige wind, dwars over het veld, kwam de thuisploeg het best uit de startblokken. De opdrachten van de trainer van Volendam waren duidelijk, maar het kostte even moeite voordat iedereen zijn draai goed had weten te vinden. Toen dat eenmaal zo ver was, namen de oranjehemden het initiatief over en creëerden zij binnen een tijdsbestek van ruim twintig minuten een viertal 100%-kansen. Het is echter al zo vaak gebleken dit seizoen: het scheppen van kansen is het probleem niet. Het benutten daarvan is een heel ander verhaal. In de achtste minuut kwam Kevin Owusu Asare, prima weggestuurd door Jordy Hilterman, oog in oog met de Sparta-doelman, maar hij verzuimde hem te passeren. Twee minuten later ging Kevin op herhaling. Hij ontsnapte op rechts aan zijn bewaker en snelde vanaf de zijkant schuin de vijandelijke 16 binnen. In plaats van zelf uit te halen koos hij ervoor de bal af te leggen. Helaas net niet nauwkeurig genoeg. Halverwege de eerste helft eiste Kevin opnieuw alle aandacht op. Geheel op eigen kracht manoeuvreerde hij zich met een paar fraaie kapbewegingen in kansrijke positie. Nu had hij de bal beter wél kunnen afleggen, maar koos hij voor eigen succes. Na ruim een half uur kon Kevin profiteren van een slippertje van een Spartaan die de bal onder zijn voet door liet glippen. Hij kreeg daardoor vrij baan richting Sparta-doel, maar ook nu wist hij de bal er niet in te prikken. Vervolgens was er een fase waarin het spel op en neer golfde. Tien minuten voor rust leek de score dan toch eindelijk door Volendam te worden geopend. Jamie slaagde er echter niet in de door Kevin goed op hem terug gelegde bal tussen de palen te laten verdwijnen. Kort voor rust werd Sparta voor de eerste keer echt gevaarlijk, maar Nick Zeijlmans, de hele wedstrijd soeverein verdedigend, maakte het de aanvaller zodanig lastig dat hij slechts een schot hoog over kon produceren.

Na rust pakte Volendam het meteen weer goed op. Jordy Hilterman soleerde op imposante wijze naar het doelgebied van Sparta, maar in de eindfase ging het jammer genoeg mis. In de 52e minuut kon er eindelijk worden gejuicht. Na een korte corner van uitblinker Gerry Vlak produceerde Nick Runderkamp een snoeihard schot. Deze werd onderweg van richting veranderd, waardoor de Rotterdamse doelman kansloos was, 0-1. De vreugde hierover duurde maar kort, want binnen twee minuten was de stand weer in evenwicht toen een hard afstandsschot buiten bereik van Bas Veen tegen de touwen eindigde. Volendam was even aangeslagen door deze tegenvaller, maar herpakte zich razendsnel en kwam in de 62e minuut opnieuw op voorsprong. Vanaf de middenlijn stuurde Jamie met een mooie steekpass Kevin alleen op de doelman af. Hij hield het hoofd nu wel koel en beloonde zichzelf voor zijn sterke spel door de bal beheerst langs de keeper in het doel te schuiven, 1-2. Een kwartier voor rust werd het zelfs 1-3, nadat Jordy Hilterman rond de middenlijn de bal had weten te veroveren en Jamie over de linkerflank had weggezonden. Jamie bediende daarna de snel bij de tweede paal aangesloten Jordy. Die deed wat je van een echte spits mag verwachten. De wedstrijd leek daarmee beslist, maar Sparta wilde zich nog steeds niet gewonnen geven. Bas Veen toonde zich echter andermaal een betrouwbare sluitpost en wist zijn doel met een paar sterke reflexen schoon te houden. Een groot compliment voor onze mannen is zeker op zijn plaats. A.s. woensdag uit naar FC Utrecht A1. Een sterke ploeg, maar niets is onmogelijk!

KLIK HIER VOOR DE FOTO'S
Scoreverloop:
- (’52) 0-1 e.d.Sparta
- (’54) 1-1 Sparta
- (’62) 1-2 Kevin Owusu Asare
- (’75) 1-3 Jordy Hilterman

Opstelling FC Volendam A1:
Bas Veen, Mohamed Betti, Nick Zeijlmans, Daan Klinkenberg (74. Gijs Smal), Randy Ababio, Gerry Vlak, Kevin Owusu Asare (84. Jason Stekkel), Nick Runderkamp (60. Rodney Smorenberg),
Jordy Hilterman, Jamie Jacobs (86. Marco Tol), Salim Mansouri (82. rode kaart)

Gerard Veeken