FC Volendam A1 periodekampioen

• zondag, 16 feb 2014

Door een overwinning 1-3 op Excelsior A1 heeft FC Volendam A1 de tweede periode op zijn naam geschreven. Hierdoor krijgt FC Volendam A1 een herkansing op promotie. In de afgelopen jaren was dat ook een smakelijk toetje dat net geen bekroning opleverde, maar wel een aantal zeer spannende en soms spraakmakende wedstrijden.
RJO/FE Excelsior A1 - FC Volendam A1 1-3
Door de nederlaag vorige week tegen NEC/FC Oss waren de kansen op de tweede periodetitel vrijwel verkeken. Om die alsnog in de wacht te kunnen slepen waren wij helemaal afhankelijk geworden van de concurrentie, terwijl zelf winnen met zoveel mogelijk goals, sowieso een vereiste was. Toen om 15.10 uur eindelijk kon worden afgetrapt en het thuisteam na de gewonnen toss voor windvoordeel had gekozen, duurde het geen vier minuten voordat de bespelers van het naast Woudestein gelegen sportpark daarvan al profiteerden. Balverlies op de helft van de Rotterdammers en een lange bal naar voren belandde bij hun goed vrijgelopen spits. Met een niet al te harde schuiver in de korte hoek zette hij zijn team op voorsprong. De start van de oranjehemden was niet conform de gemaakte afspraken. De scherpte in de duels was vooralsnog ver te zoeken. Pas na tien minuten begon het er weer op te lijken. Gerry Vlak kreeg toen een goede mogelijkheid om de gelijkmaker te produceren, maar zijn inzet smoorde in een kluwen van spelers. In de rebound was Denzel Prijor niet nauwkeurig genoeg. Ook Mike Dooyeweerd was dicht bij een treffer. Helaas stuitte hij op de keeper. Halverwege de eerste helft deelde Excelsior opnieuw een plaagstoot uit. Jordi van Stappershof pareerde de vrije trap, gejaagd door de wind, echter met verve ten koste van een corner. Nog geen minuut later drong Genridge Prijor vanaf links de 16 binnen. Zijn voorzet was net niet strak genoeg om Jordy Hilterman koppend te kunnen laten scoren. Tien minuten voor rust was Gerry Vlak, na een voorzet van Genridge, opnieuw kansrijk om zijn team langszij te brengen. Zijn inzet trof echter geen doel en ook Bas Quist slaagde er in tweede instantie niet in de trekker over te halen. Volendam had het betere van het spel, maar de Kralingers stelden daar, zoals altijd, een enorme dosis felheid en agressiviteit tegenover. In de 37e minuut beloonde Volendam zichzelf eindelijk. Het was Rowin Mol die na een goede loopactie een indraaiende vrije trap van Johan Keizer, zijn zoveelste assist alweer dit seizoen, tot doelpunt promoveerde, 1-1. Kort voor rust ontsnapte Volendam aan een nieuwe achterstand toen een bal, buiten bereik van Jordi, door de lat werd gekeerd.
In de tweede helft zou Volendam, zo werd gedacht, van het windvoordeel kunnen gaan profiteren. De wind leek echter steeds meer te gaan liggen. De thuisclub had pech toen de lat zich, na een klein kwartier, wederom spelbreker toonde. Aan de andere kant van het veld was Volendam in de 68e minuut wel succesvol. Een corner van de weer sterk spelende Gerry Vlak werd door Denzel Prijor met het hoofd tegen de touwen gewerkt, 1-2. Zes minuten later onderstreepte Gerry Vlak andermaal zijn kwaliteiten door zich met subtiel voetenwerk vrij te spelen en Genridge de vrije ruimte in te sturen. Invaller Nick ‘Mepper’ Runderkamp, die vorige week nog een onfortuinlijke wedstrijd speelde, kon zich nu laten bejubelen door de breed gelegde bal van Genridge beheerst achter de Rotterdamse doelman te laten verdwijnen, 1-3. Bas Quist probeerde met een lob de score nog hoger te tillen, maar hij mikte de bal helaas net naast het doel. Drie minuten voor tijd kreeg Excelsior een dot van een kans om ons toch nog een hete slotfase te kunnen bezorgen, maar gelukkig verdween de bal hoog over Jordi’s doel. Na afloop bleek de treffer van Nick Runderkamp goud waard te zijn, want door de onverwachte nederlaag van grootste kanshebber Almere City FC zorgde zijn goal ervoor dat wij op doelsaldo de tweede periode in de wacht sleepten. Voor het vierde jaar op rij mag A1 via de nacompetitie een poging wagen het hoogste niveau te bereiken. Eerst zo goed mogelijk de competitie afronden en dan gaan wij er vol voor. Complimenten en felicitaties aan het adres van Bert Blank en zijn oranje en blauwe brigade zijn nu reeds op zijn plaats.

Scoreverloop:
- (’4) 1-0 RJO/FE Excelsior
- (’37) 1-1 Rowin Mol
- Ruststand: 1–1
- (’68) 1-2 Denzel Prijor
- (’74) 1-3 Nick Runderkamp

Opstelling FC Volendam A1:
Jordi van Stappershoef, Elroy Tuur, Denzel Prijor, Daan Klinkenberg, Johan Keizer, Gerry Vlak, Bas Quist, Rowin Mol, Jordy Hilterman, Mike Dooyeweerd (68. Nick Runderkamp), Genridge Prijor

Gerard Veeken