FC Volendam A1 start goed in nacompetitie

• zaterdag, 21 mei 2011

Knappe 3-1 winst FC Volendam A1 in 1e nacompetitieduel tegen Vitesse/AGOVV A1

Na het op de valreep in de wacht slepen van de nacompetitie is Vitesse/AGOVV A1 (de herkanser van de eredivisie) de eerste tegenstander die moet worden overwonnen om in de eindronde uit te mogen komen. Daarin zal, na opnieuw een uit- en thuisduel, worden beslist wie volgend seizoen de felbegeerde plek in de eredivisie mag gaan innemen.

Het eerste kwartier van de wedstrijd werd gekenmerkt door een aftastende houding van beide teams. Vitesse/AGOVV beschikt over een aantal uitstekende voetballers, maar maakte toch een gespannen indruk. Echte kansen werden in de eerste fase van de wedstrijd niet of nauwelijks gecreëerd. Wel had Volendam een licht veldoverwicht. Een mooie combinatie op links tussen Jasper de Bie en Eric Veerman leidde in de 19e minuut de openingstreffer in. Eric zette uitstekend door en wist Joris Dekker te bereiken. Met de punt van zijn schoen liet Joris de 1-0 aantekenen. Een lekkere opsteker. Roy Bussman en Eric Veerman beheersten het middenveld en wonnen bijna al hun duels. Met een doorkopbal bracht Eric halverwege de eerste helft opnieuw Joris Dekker in stelling, maar zijn schot was te slap om de keeper van Vitesse te verontrusten. Even later was er een prachtige dieptepass van Soufian Moro op Bowedee Burleson. De afronding van Bo, die net als Simon Tol en Mitchel Michaelis kan terugzien op een prima wedstrijd, miste echter de finishing touch. Ondanks dat Volendam het betere van het spel had, bleef het oppassen geblazen, want Vitesse bleek bijzonder snel en goed te kunnen omschakelen. Nadat eerst Joris een doelpoging zag mislukken, moest vlak daarna Mitchel Michaelis aan de andere kant van het veld handelend optreden. In de 39e minuut kwam een Vitesse-speler alleen op hem af, maar Mitchel toonde zich opnieuw een klasbak door met zijn voet de gelijkmaker te voorkomen. Deze afgeslagen aanval was meteen ook het begin van een prachtige aanval over diverse schijven van de oranjehemden. Het eindigde in een prima assist van Soufian op Jasper de Bie, die attent was en voor 2-0 zorgde. Nog geen minuut later voorkwam Mitchel Michaelis met een schitterende reflex opnieuw een tegentreffer. Met nog 2 minuten voor rust te gaan, was Jasper de Bie weer succesvol. Na goed doorzetten van Joris en een portie lichtvaardigheid van een Vitesse-verdediger gaf Jasper het beslissende tikje, 3-0. Het was tevens de ruststand. De frustratie bij de Arnhemmers was kennelijk groot, getuige een speler die uitkraamde dat ‘ze er helemaal niets van kunnen”.

{foto1}

Het was de vraag of onze mannen, na een uitstekende 1e helft, in staat waren die lijn na de pauze door te trekken. Al vaker dit seizoen (o.a. thuis tegen Ajax) was gebleken dat ons team daar moeite mee heeft. Het was dus zaak om niet te verslappen, maar vooral weer heel scherp te beginnen. De eerste grote kans in de tweede helft was voor Vitesse. Een laag lastig schot werd echter ook nu weer onschadelijk gemaakt door onze betrouwbare sluitpost. Na een uur spelen was zelfs Mitchel kansloos. Volendam was in deze fase niet goed bij de les, waardoor zowel organisatie als dekking niet deugden. Vitesse-speler Elmo Liefting schoof de bal onder het lichaam van Mitchel door en zette daarmee de 3-1 op het scorebord. Was Volendam in de eerste 45 minuten heer en meester op het middenveld, in de tweede helft was daar absoluut geen sprake meer van. Roy en Eric wonnen nog nauwelijks hun duels, terwijl Soufian iets te aanvallend was ingesteld. Met nog een kwartier te gaan zagen wij een fraaie individuele actie van Kevin Tano. Hij zette zichzelf vrij voor de keeper, maar faalde in de afwerking. Een paar minuten later speelde Kevin zich opnieuw uitstekend vrij in de 16 en passte op Jasper. Deze zag zijn inzet op de kruising uiteen spatten. In de 80e minuut alweer een 100% kans. Op snelheid ging Kevin alleen op het Vitesse-doel af, maar zijn schot eindigde op de paal, zodat het doelsaldo op 2 bleef steken. In de slotfase, die bijna 8 minuten blessuretijd kende, waren er nog een prima aanvallende actie van invaller Damian Menzo en een uitstekende redding van Mitchel.

{foto2}

Met deze uitslag is weliswaar een goede basis gelegd voor een succesvol vervolg, maar laten wij vooral niet te vroeg juichen. Iedereen heeft vandaag keihard gewerkt voor een goed resultaat, maar wij zijn er echt nog lang niet! Vitesse weet nu wat voor vlees zij in de kuip hebben en zal er volgende week alles aan doen om het vege lijf te redden en ons met lege handen naar huis te laten gaan. Het is aan ons om dat te voorkomen en ons lot in eigen hand te houden. Op de eindstreep ligt namelijk een te mooie prijs om onnodig te laten glippen.
Gerard Veeken

Opstelling FC Volendam A1:
Mitchel Michaelis, Bowedee Burleson, Gerry Schilder, Simon Tol, Yordi van Beek (’80 Quincy van de Leuv), Roy Bussman, Kevin Tano, Eric Veerman, Joris Dekker (’75 Damian Menzo), Soufian Moro (’97 Jordy Dijkhuizen), Jasper de Bie (’85 Jessey Kuiper)

Foto's A1 © Rob Lezer

klik op de link's hierboven

{foto3}