FC Volendam A1 wacht volgende week super spannende ontknoping

• zondag, 17 mei 2015

FC Volendam A1 – Brabant United A1 4-1
De opdracht was duidelijk: winnen! Puntverlies zou immers catastrofaal kunnen zijn. FC Volendam A1 slaagde dan weliswaar in zijn missie, maar de overwinning kwam niet alleen bijzonder moeizaam tot stand, hij viel ook nog eens geflatteerd uit. Het is echter het resultaat dat telt.

De start van het thuisteam was zeer matig. Het leed veel balverlies en kwam moeilijk op gang. De eerste goeie kans was na tien minuten voor de gasten. Een Brabander mocht vrij uithalen, maar mikte de bal naast het doel. Volendam kreeg zeeën van ruimte op rechts. Toch bleef men volharden om het over links te proberen. Na tien minuten leek Volendam de score te gaan openen na een uitstekende aanvalsactie van Rodney Smorenberg. Vanaf links zette hij op maat voor, maar Kevin Owusu Asare miste voor open doel. Brabant United was niet naar Volendam gekomen om het al verloren seizoen als een nachtkaars uit te laten gaan en streed vol overgave voor een goed resultaat. In de zestiende minuut werd gestuntel van onze verdediging genadeloos afgestraft. Een van de paal terugspringende bal werd met een puntertje langs Jordi van Stappershoef gewerkt, 0-1. Het was het sein voor de oranjehemden om toch maar een tandje bij te zetten. Acht minuten na de openingstreffer was het alweer gelijk. Vanaf links schoot Rodney Smorenberg de bal hoog binnen, 1-1. Hoewel het niveau van de wedstrijd niet hoogstaand was, was het duel wel boeiend en het tempo hoog. Jordy Hilterman zette zijn team kort na de gelijkmaker met een hard schot bijna op voorsprong. De doelman van Brabant United voorkwam dit door de bal met de vuisten tot corner te verwerken. Gemekker tegen de scheidsrechter leverde de gasten na ruim een half uur een vrije trap op de rand van onze 16 op. Met een fabuleuze ingreep voorkwam Jordi dat de bal in de kruising zou verdwijnen. In de slotfase van de eerste helft waren zowel Volendam (via Kevin) als Brabant United nog dicht bij een treffer, maar beide kansen bleven onbenut.

Na de pauze probeerde Volendam meteen orde op zaken te stellen. De goed opgekomen Randy Ababio lanceerde een meesterlijke voorzet op Kevin. Op drie meter afstand van de doelman slaagde Kevin er desondanks niet in om de bal langs de keeper te koppen. Kort daarop kreeg diezelfde Kevin opnieuw een dot van een kans. Nu had ie pech dat zijn inzet werd gekeerd door de doelpaal. In de 55e minuut verraste de scheidsrechter vriend en vijand door het spel ineens stil te leggen en zich naar de kleedkamer te begeven. Later bleek dat hij zich vanaf de tribune onheus bejegend had gevoeld. Na een oponthoud van vijf minuten werd het spel weer hervat. Onderhand begon de tijd steeds meer te dringen. Aan een gelijkspel hadden we niets, dus er moest gescoord worden. Er ontstonden meerdere goede mogelijkheden, maar vooralsnog bleef een voorsprong uit. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ook Brabant United een aantal prima kansen wist te creëren. Gelukkig misten hun doelpogingen de juiste precisie, of toonde Jordi van Stappershoef zich een niet te nemen hindernis. In de 70e minuut lukte het Volendam eindelijk om hun opponent op achterstand te zetten. Invaller Gani Meholli stuurde Kevin op het juiste moment weg over de rechterflank. Die zette de turbo aan om vervolgens de bal voor het doel te brengen. Jamie Jacobs stond op de juiste plek om de bal kon binnen te kunnen glijden, 2-1. In de 79e minuut opnieuw vreugde in het Volendamkamp. Wederom had de prima ingevallen Gani Meholli daarin een belangrijk aandeel. Een in het nauw gebrachte verdediger passeerde zijn eigen doelman en bracht de stand op 3-1. Brabant United ging vervolgens va banque spelen. Het leverde een aantal hachelijke momenten voor ons doel op, maar door een paar fantastische reddingen van Jordi van Stappershoef kwamen de gasten niet dichterbij. In de slotminuut maakte Jordy Hilterman aan de toch nog aanwezige spanning definitief een einde. Nadat hij zich schitterend had vrijgespeeld door in de vijandelijke 16 een verdediger door de benen te spelen, besloot hij zijn actie door de bal uiterst fraai in de verste hoek te krullen, 4-1.

A.s. zaterdag staat om 12.00 uur in Kerkrade de laatste competitiewedstrijd op het programma. In een onderlinge confrontatie zal dan worden uitgemaakt wie volgend seizoen in de eredivisie mag gaan uitkomen. Volendam heeft daarvoor voldoende aan een gelijkspel, terwijl Roda JC moet winnen. Eén ding staat vast: het gaat voor beide teams een loodzware klus worden.

Scoreverloop:
- (’16) 0-1 Brabant United
- (’24) 1-1 Rodney Smorenberg
Rust
- (’65) 2-1 Jamie Jacobs
- (’74) 3-1 e.d. Brabant United
- (’89) 4-1 Jordy Hilterman

Opstelling FC Volendam A1:
Jordi van Stappershoef, Mohamed Betti, Nick Zeijlmans, Daan Klinkenberg, Randy Ababio, Gerry Vlak, Kevin Owusu Asare (80. Martijn van Oers), Nick Runderkamp (52. Gani Meholli), Jordy Hilterman, Jamie Jacobs (75. Gijs Smal), Rodney Smorenberg (87. Jari Vlak)

Gerard Veeken