FC Volendam A1 wint eigen Zilveren Bottertoernooi

• maandag, 10 aug 2015

Het Zilveren Bottertoernooi is dit jaar gewonnen door FC Volendam. Zonder groots te spelen toonden de oranjehemden zich toch de sterkste. Almere City FC eindigde als tweede, terwijl het uit Engeland afkomstige Crewe Alexandra met de derde plaats genoegen moest nemen. Doordat er ditmaal 3 deelnemers waren, had de organisatie van het toernooi ervoor gekozen de teams tweemaal tegen elkaar te laten uitkomen en de wedstrijden een half uur te laten duren.

De openingswedstrijd was tussen FC Volendam en Crewe Alexandra. Een tegenstander waarvan het niveau onbekend was. Het was dus afwachten hoe de krachtsverschillen zouden blijken te zijn. De Engelsen startten beter dan het thuisteam. Goed combinerend werd het Volendamse doel opgezocht. De Volendammers kwamen moeizaam op gang. Er schortte nogal wat aan de organisatie, zodat de gasten in het eerste kwartier de boventoon voerden. De eerste serieuze doelpoging van Volendamse kant kon pas na een klein kwartier worden genoteerd. Jason Stekkel liet toen een schot van afstand los dat over het doel verdween. Ook de Engelsen waren dichtbij een treffer. Doelmanr Kyle Saffrie twijfelde bij het uitkomen, waardoor hij risicovol moest ingrijpen. Als de scheidsrechter daarop een penalty zou hebben toegekend, zou iemand in het stadion daarvan hebben opgekeken. Gelukkig zag hij geen overtreding in de actie van Kyle. Kansen deden zich verder in deze wedstrijd niet voor, zodat het duel in een brilstand eindigde. Spijtig was het dat de uitblinkende nummer 10 van de Engelsen vijf minuten voor tijd met de brancard het veld moest verlaten. Gevreesd werd voor een enkel- en/of kuitbreuk, maar gelukkig kon de onfortuinlijke speler zich in de loop van de middag, weliswaar stevig ingezwachteld, weer bij zijn team voegen en s’avonds samen met zijn maatjes de thuisreis aanvaarden. Als pleister op de wonde werd hij na afloop van het toernooi tot beste speler van het toernooi uitgeroepen.

In het daaropvolgende duel moest Almere City FC A1 de strijd met de Engelse gasten aanbinden. Crewe Alexandra had een licht overwicht en wist dit halverwege ook in een doelpunt tot uitdrukking te brengen. In de slotfase kregen de Almeerders een opgelegde kans om de stand weer gelijk te trekken, maar een Engelse verdediger wist de bal op de doellijn te keren en onschadelijk te maken.

Vervolgens troffen de Almeerders en FC Volendam elkaar. Volendam kende opnieuw een matige start en gaf er opnieuw blijk van nog ver van de benodigde competitievorm te verkeren. Niettemin waren er kansen voor Jason Stekkel en Gijs Smal. Een schot van Jason smoorde, maar centrale verdediger Gijs Smal toonde zich uiterst attent toen de keeper van Almere City een schot losliet. Zijn intikkertje, drie minuten voor tijd, leverde ons team ook meteen de eerste overwinning op.

Na de pauze, waarin de presentatie van de selectie van FC Volendam plaatsvond, stond FC Volendam opnieuw tegenover Crewe Alexandra. Opnieuw kwamen de Engelsen sterk uit de startblokken. Volendam had al binnen een minuut op achterstand kunnen staan, maar gelukkig spatte de bal uiteen op de vuisten van keeper Marlon Coco. Volendam kwam langzamerhand steeds beter in de wedstrijd en kon 9 minuten voor tijd juichen, nadat Rodney Smorenberg op aangeven van Richie Owusu Ansah de score bal had weten te openen. Twee minuten later werd het zelfs 2-0. Nu was de assist van Martijn van Oers en Richie Owusu Ansah de afmaker. Het was tevens de eindstand.

In het voorlaatste duel van het toernooi een nieuwe confrontatie tussen Almere City FC en Crewe Alexandra. Al snel bleek dat de pijp bij de Engelsen aardig begon leeg te raken. Almere grossierde in kansen, maar wist lang het net niet te vinden. Het duurde tot de 23e minuut toen de nr. 11 van Almere City er eindelijk wel in slaagde één van zijn vele mogelijkheden te benutten. Het leverde zijn team ook meteen de eerste drie punten op.

De overwinning van Almere City op Crewe Alexandra had tot gevolg dat FC Volendam in punten niet meer kon worden achterhaald en dus bij voorbaat al de toernooiwinnaar was geworden. Het slotduel tegen Almere City ging dus alleen nog maar om de eer. Volendam startte opnieuw verre van scherp. Al binnen 3 minuten moest Kyle Saffrie, na een schot van buiten de 16, de bal uit het net vissen. Volendam herpakte zich daarna en zag centrale verdediger Marco Tol de stand in de 11e minuut koppend in evenwicht brengen uit een voorzet van collega-centrale verdediger Alex Plat (!). Tien minuten voor tijd zag de Volendamse verdediging er echter opnieuw niet goed uit. Heel eenvoudig kon de bal de bal toen achter Kyle Saffrie werden gekopt. Het leverde Almere City zijn tweede overwinning op. Het kon het thuisteam niet meer deren, want de belangrijkste buit was immers toch al binnen. En wat voor waarde je daaraan ook wilt of mag toekennen: een prijs is en blijft een prijs. In de annalen van het Zilveren Bottertoernooi zal worden vermeld dat de editie van 2015 door FC Volendam A1 is gewonnen! En dat staat! Weliswaar nog genoeg werk aan de winkel om over een paar weken klaar te zijn voor de start van beker en competitie, maar dat gaat zeker goed komen.

Uitslagen:
FC Volendam A1 – Crewe Alexandra A1 0-0
Crewe Alexandra A1 -Almere City FC A1 1-0
Almere City FC A1 – FC Volendam A1 0-1 (Gijs Smal)
Crewe Alexandra A1 – FC Volendam A1 0-2 (0-1 Rodney Smorenberg, 0-2 Richie Owusu Ansah)
Almere City FC A1 – Crewe Alexandra A1 1-0
FC Volendam A1 – Almere City FC A1 1-2 (1-1 Marco Tol)

Tenslotte wil ik, namens FC Volendam A1, een compliment uitdelen aan Hans Bakker en zijn team van vrijwilligers voor de uitstekende organisatie van het toernooi. Het was weer top! Dank daarvoor.

Gerard Veeken