FC Volendam B1 wint Internationaal Odin’59 toernooi

• maandag, 10 aug 2015

Zaterdag 8 augustus, een fantastisch mooie zomerdag op het sportpark van Odin’59. FC Volendam B1 startte om 12 uur de 1e poule wedstrijd tegen de A1-junioren van de thuisclub. Een makkelijke opening van het toernooi, want al snel bleek dat we een tandje te groot waren en we scoorden er aardig op los. De wedstrijden duurden 2 x 25 minuten en we kwamen tot zeven goals waaronder een enkele wonderschone.
De tweede wedstrijd speelden we tegen New York Soccer Club. Dit was een andere koek. Deze ploeg uit ‘the big apple’ speelde met een echte Amerikaanse onoverwinnelijke mentaliteit. Wij hadden hier moeite mee en zochten de fysieke duels op. We kwamen 0-1 achter en scoorden nog wel de gelijkmaker. Echter hierna liep de tegenstander uit naar 1-3. Pas nadat wij de 2-3 hadden gemaakt gingen we erin geloven en kregen we een paar kansjes. Verder dan deze stand kwamen we niet en moesten ons vinden in de nederlaag.
Wedstrijd drie tegen het Braziliaanse Clube Atletico do Parana moest gewonnen worden. Vanaf minuut één bleek dat wij beter waren maar hadden te maken met een bikkelharde en vaak gemene ploeg. Ook daar zal je mee om moeten gaan als voetballer. Dit deden we prima op een enkele incidentjes na. We wonnen de wedstrijd met 2-0 en plaatsten ons voor de kruisfinales.
Zondag 9 augustus, een nog warmere zomerdag dan de dag ervoor, maar onze jongens waren gebrand om een goed resultaat neer te zetten. We speelden de kruisfinale tegen de nr 1 van de andere poule. Dit was het Engelse Queens Park Rangers. Het is even wennen om tegen een ander systeem te spelen dan we gewend zijn maar doen het prima. Het duurt even maar uiteindelijk breken we de wedstrijd open en scoren de 1-0. De overwinning komt niet meer in gevaar en we gaan naar de finale.
In de finalen spelen we tegen het uit Denemarken afkomstige Odense BK. Odense blijkt een goed georganiseerde ploeg te zijn die speelt vanaf de eigen helft. Wij mogen aanvallen en zij proberen ons met vlijmscherpe counters te verslaan. Toch weten wij door de verdediging heen te breken en de 1-0 te scoren. Deze score blijft tot vijf minuten voor het einde op het scorebord staan. Daarna wordt de bal opgepikt rond de middellijn en begint Ilias aan een ‘onmogelijke’ solo. Zijn solo blijkt niet onmogelijk te zijn want de bal eindigt in het doel en de overwinning is een feit.
We mogen tevreden zijn met het resultaat en zullen deze lijn in de voorbereiding door moeten trekken richting competitie.