FC Volendam begint jaar met nipt verlies tegen MVV

• zondag, 03 jan 2021

FC Volendam is het nieuwe jaar op bittere wijze begonnen. In het eigen Kras Stadion was MVV zondagavond met minimale cijfers te sterk: 0-1.

FC Volendam zocht meteen flink de aanval, waardoor de bezoekers uit Limburg de bal al binnen de openingsminuut een aantal keer uit de eigen zestien moesten wegwerken. Toch was het MVV dat de score vroeg in de wedstrijd opende. Joeri Schroijen legde aan voor een zondagsschot en liet FC Volendam-doelman Joey Roggeveen volledig kansloos met een pegel in de bovenhoek.

Initiatief

Ondanks dat de thuisploeg ook na de 0-1 het initiatief in handen had, lukte het de ploeg van trainer Wim Jonk amper om tot grote kansen te komen. Tien minuten voor rust was FC Volendam het dichtst bij de gelijkmaker, toen Martijn Kaars, Boy Deul en Nick Doodeman met zijn drieën gevaarlijk op het Maastrichtse doel afstoomden. Kaars - die bij de start van de tweede helft werd vervangen door Jari Vlak - besloot zelf te schieten, maar zijn inzet was niet goed genoeg.

De ingevallen Vlak liet zich direct gelden, door Boy Deul met een fraaie steekpass weg te sturen. De ervaren middenvelder had echter de pech dat MVV-doelman Mike Havekotte nét eerder bij de bal was en de voor FC Volendam broodnodige 1-1 daarmee kon voorkomen. Daarna probeerde Vlak het met een hard schot van afstand, maar deze zeilde over. Het gevaar bleef vooral komen van Volendammer zijde, maar telkens kwam de ploeg niet gelukkig uit, waardoor het uiteindelijk niet in een échte kans resulteerde.

Slotfase

Om in de slotfase alsnog op jacht te gaan naar een resultaat, besloot Jonk een driedubbele wissel in te voeren. Mohamed Betti, Dean James en Ibrahim El Kadiri verlieten het veld en werden vervangen door Zakaria El Azzouzi, Giannis Iatroudis en Mike Eerdhijzen. Kort nadat zij binnen de lijnen waren gekomen, kreeg FC Volendam de misschien wel grootste kans van de wedstrijd. Maar opnieuw waren de centimeters in het nadeel van Het Nieuwe Oranje, toen een lage voorzet net niet lekker viel voor de voeten van Mulattieri. Daardoor ging zijn inzet net naast. Aan de overkant was het luttele seconden later bijna 0-2: van dichtbij schoot Oussama Zamouri naast het doel van Roggeveen.

Daarna was het Roggeveen die zich op grootse wijze wist te onderscheiden door op katachtige wijze een doorgebroken MVV'er af te stoppen. Eerst gooide de jonge sluitpost zich voor de inzet van Arne Naudts, in de rebound was hij ook Zamouri te vlug af. Kort daarna had Mulattieri de bezoekers de deksel op de neus kunnen bezorgen, maar de normaliter zo scherpe Italiaanse centrumspits zette zijn voet niet goed voor een afgemeten voorzet. Ook Dyllandro Panka was gevaarlijk: maar na keurig klaarleggen van mede-invaller Giannis Iatroudis schoot de aanvaller over.

Daarna slaagde FC Volendam er niet meer in gevaar te stichten, waardoor het nieuwe jaar wordt begonnen met een onverwachte nederlaag. Komende vrijdag wacht met koploper Cambuur Leeuwarden een flinke kluif in Friesland (aftrap 21.00 uur).

Scoreverloop
12' Joeri Schroijen 0 - 1

Opstelling FC Volendam
Joey Roggeveen; Mohamed Betti (65' Zakaria El Azzouzi), Marco Tol, Micky van de Ven, Dean James (65' Giannis Iatroudis); Alex Plat, Ibrahim El Kadiri (65' Mike Eerdhuijzen), Boy Deul; Nick Doodeman (75' Dyllandro Panka), Samuele Mulattieri, Martijn Kaars (46' Jari Vlak).

Opstelling MVV Maastricht
Mike Havekotte; Gaston Salasiwa, Thibaut van Acker, Oussama Zamouri, Joeri Schroijen, Jerome Déom (67' Thomas van Bommel), Matteo Waem, Koen Kostons, Luc Mares, Arne Naudts, Tim Zeegers.

Tekst: Brian Wijker
Foto's: Jan Mulder