FC Volendam beloont ontwikkeling Josh Flint met contract

• woensdag, 16 dec 2020

Josh Flint (20) heeft een contract in de wacht gesleept bij FC Volendam. De Engelse verdediger kwam afgelopen zomer op amateurbasis over van Portsmouth. De ontwikkeling die de linkspoot heeft doorgemaakt in zijn transitie van middenvelder naar verdediger is door FC Volendam beloond. Flint ligt vast tot de zomer van 2023, met de optie voor een extra seizoen.

Flint speelde vanaf zijn elfde in de opleiding van Portsmouth. September 2019 maakte hij zijn debuut in de hoofdmacht in de EFL Trophy-wedstrijd tegen Norwich City Onder 23. Hij luisterde zijn debuut op met een treffer en een assist. Na een half seizoen bij Bognor Regis Town, streek de op dat moment nog linkermiddenvelder afgelopen zomer neer in Volendam en startte het seizoen bij het beloftenteam in de Tweede Divisie. Eind november maakte Flint tegen Jong Ajax zijn debuut in de hoofdmacht.

Vanaf dag één thuis

“Ik ben heel blij dat ik bij FC Volendam heb kunnen tekenen”, stelt Flint. “Ik heb me hier vanaf dag één welkom gevoeld en ik heb zoveel geleerd van de trainersstaf in zo’n korte tijd. Ik kijk ernaar uit om me verder te ontwikkelen en om de club te helpen succesvol te zijn.”

Wereld van verschil

Technisch directeur Jasper van Leeuwen is blij de Engelsman te kunnen binden. “We hebben Josh afgelopen zomer de kans gegeven om zich op amateurbasis te bewijzen bij Jong FC Volendam. Tegelijk zijn we gestart met een uitdagende transitie: hij was in Engeland een aanvallende middenvelder, maar wij zien vooral potentie als linkervleugelverdediger. Er zit een wereld van verschil tussen de Josh zoals hij bij ons arriveerde en de Josh van nu. Die snelheid van ontwikkeling heeft ons zeer positief verrast. Daarnaast hebben we te maken met de aanstaande Brexit, waardoor we sneller een besluit moeten nemen over het wel of niet vastleggen van een Engelse speler. Daarom krijgt Josh zijn beloning nú al, maar hij heeft het zelf afgedwongen.”

Schaars profiel

Van Leeuwen ziet muziek in de verdere ontwikkeling van Flint. “Het profiel van Josh is relatief schaars: een technisch verfijnde linkspoot met een bovenmatige spelintelligentie, die daadwerkelijk de omslag weet te maken naar het ‘vak’ van verdediger. Ook op trainingen van het eerste elftal bleef Josh al snel en knap overeind; hij verdedigt echt op inzicht en vaardigheid en dat toont zijn lerende vermogen. Daarnaast heeft hij een goede lengte en er zit nog veel rek in zijn fysieke ontwikkeling als je praat over zaken als spiermassa, explosiviteit, stabiliteit, etc. Met dit contract krijgt Josh de tijd om zijn transitie en ontwikkeling door te zetten. We zijn reuze benieuwd waar dit voor hem gaat eindigen.”