FC Volendam beloont zichzelf in Den Bosch met ruime winst

• vrijdag, 12 mrt 2021

Vijf goals, drie punten en een Volendammer debutant; dat is de buit na een probleemloze avond in Den Bosch. FC Volendam drukte het overwicht in De Vliert uit in de score: 1 - 5.

Hoewel de thuisploeg al binnen de eerste minuut de mogelijkheid kreeg de score te openen, was de openingsfase voor FC Volendam. Eerst was de handsbal van FC Den Bosch-verdediger Mats Deijl niet voldoende voor een strafschop, daarna kreeg Samuele Mulattieri een uitgelezen mogelijkheid om Volendams eerste te maken. De Italiaan had op zo’n vijf meter van het doel niet gerekend op een katachtige reactie van doelman Wouter van der Steen.

Ondanks dat FC Den Bosch het achterin klein hield, behielden de gasten het overwicht. Dat betaalde zich halverwege de eerste helft uit in de verdiende voorsprong via Ibrahim El Kadiri. De kleine buitenspeler genoot al eerder veel ruimte aan de linkerkant, maar waar zijn eerste poging nog eindigde in de handen van Van der Steen, was het daarna raak in de verre hoek. El Kadiri sneed naar binnen en haalde op de rand van de zestien doeltreffend uit. Het was de tweede goal dit seizoen voor de dribbelaar.

Rode kaart

In de periode daarna gaf ook de thuisploeg verzet. Onder anderen Jizz Hornkamp, Rijper spits in Bossche dienst, kreeg kansen op een Brabantse goal. De rode kaart van Dwayne Green maakte het karwij voor de thuisploeg echter een stuk lastiger. De verdediger trapte na in een duel met Zakaria El Azzouzi en mocht vroegtijdig douchen.

FC Volendam maakte na rust gebruik van de numerieke meerderheid. Alex Plat stuurde Mulattieri diep, die met een werkelijk heerlijke stift tekende voor de 0-2. Het was alweer de veertiende treffer van de Italiaan en de vierde in de laatste drie duels. Gelijk daarna raakte Hornkamp aan de overkant de lat, maar El Azzouzi maakte aan de Bossche illusie een einde. De aanvaller promoveerde met de hak een voorzet van El Kadiri tot doelpunt.

Doelpuntenhonger

De doelpuntenhonger van de oranjehemden was daarna nog niet gestild. Aanvoerder Micky van de Ven liep een kwartier voor tijd een doorgekopte bal van Giannis Iatroudis binnen, nog voordat ploeggenoot Martijn Kaars op de lijn klaar stond om de bal binnen te werken. Roy Kuijpers redde aan de overkant nog de eer voor de thuisploeg, maar het slotakkoord was voor Derry John Murkin. Andermaal legde Iatroudis de bal met het hoofd panklaar, waarna de opgekomen linksback simpel binnentikte. Even daarvoor kwam Jim Beers bij FC Volendam binnen de lijnen. Het jeugdproduct uit eigen dorp maakte daarmee zijn debuut voor Het Nieuwe Oranje.

Interessante periode

Voor FC Volendam breekt er een interessante periode aan, met wedstrijden tegen teams uit de top van de Keuken Kampioen Divisie. Komende maandag wordt hiervoor in Nijmegen het startsein gegeven, als FC Volendam het opneemt tegen concurrent NEC. De aftrap in de Goffert is om 20.00 uur.

Scoreverloop
27’ Ibrahim El Kadiri 0 - 1
58’ Samuele Mulattieri 0 - 2
67’ Zakaria El Azzouzi 0 - 3
76’ Micky van de Ven 0 - 4
78’ Roy Kuijpers 1 - 4
88’ Derry John Murkin 1 - 5

Rode kaart
43’ Dwayne Green (FC Den Bosch)

FC Den Bosch: Wouter van der Steen; Mats Deijl (46' Jorn van Hedel), Junior van der Velden, Lorenzo Soares Fonseca, Dwayne Green; Kevin Felida, Paco van Moorsel (76' Sebastiaan Bakel), Ringo Meerveld; Romano Postema (82' Dhoraso Mereo Klas), Jizz Hornkamp (69' Roy Kuijpers), Soufyan Ahannach (46' Stan Maas).

FC Volendam: Joey Roggeveen; Mohamed Betti, Marco Tol, Micky van de Ven, Derry John Murkin; Alex Plat (79’ Jim Beers), Francesco Antonucci, Boy Deul (64’ Samir Ben Sallam); Zakaria El Azzouzi (69’ Martijn Kaars), Samuele Mulattieri (69’ Giannis Iatroudis), Ibrahim El Kadiri (79’ Calvin Twigt).

Tekst: Sonny Sier