FC Volendam beloont zichzelf niet in Dordrecht

• vrijdag, 15 jan 2021

FC Volendam beleefde een teleurstellende vrijdagavond aan de Krommedijk in Dordrecht. Er werd met 0-0 gelijk gespeeld tegen hekkensluiter FC Dordrecht. Giannis Iatroudis maakte in deze wedstrijd zijn basisdebuut voor FC Volendam.

De Volendammers begonnen scherp aan het duel. Na vijf minuten spelen kregen zij de eerste kans van de wedstrijd. Aanvoerder Boy Deul haalde venijnig uit vanaf de rand zestien meter, maar zag dat Anthony Swolfs redding kon brengen op zijn inzet. Niet veel later moest Joey Roggeveen ingrijpen bij een gevaarlijke vrije trap. De bal scheerde blind op het doel af, maar de doelman was attent en greep goed in.

Druk

De mannen van Wim Jonk kregen zo’n tien minuten later de wedstrijd onder controle en creëerden zo een aantal kansen. Marco Tol en Alex Plat kwamen in de buurt van het doel. Waar Tol zijn inzet nog gepakt werd door Swolfs, mikte Alex Plat rakelings over. FC Volendam bleef de druk opvoeren en kwam opnieuw dichtbij via Deul. De middenvelder worstelde zich op iconische wijze naar de zestien meter van de Dordtenaren en trof vervolgens de paal. Nick Doodeman kreeg een paar minuten later ineens de kans om de score te openen, omdat Swolfs de bal beroerd raakte. De buitenspeler wist de bal vervolgens niet over de doelman heen te krijgen. Toen het rustsignaal klonk was het eigenlijk een klein wonder dat de Volendammers nog niet gescoord hadden in Dordrecht.

In de tweede helft bleef Het Nieuwe Oranje de aanval zoeken. Alex Plat probeerde Swolfs te verrassen met een stiftje, maar de Dordtse keeper was alert en kon zo redding brengen. De tweede helft was in vele opzichten geen schim van de eerste. De Volendammers vonden elkaar wat moeilijker, waardoor aanvallen sneller strandden op het middenveld. Dat had ook zeker te maken met het compacte voetbal dat Dordrecht op de mat legde. De thuisploeg wist vijf minuten voor tijd bijna te scoren via Richie Musaba, die rakelings over kopte. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in een 0-0 gelijkspel, waar vooral de thuisploeg tevreden mee was.

Dinsdag speelt FC Volendam in de KNVB Beker een thuiswedstrijd tegen PSV Eindhoven. De wedstrijd begint om 21:00 in het Kras Stadion en is live te volgen via ESPN.

Opstelling FC Dordrecht: Anthony Swolfs, Jurian Hobbel, Ozgur Aktas, Dehninio Muhringen, Julius Bliek, Bradley Vliet, Jari Schuurman, Kevin Vermuelen, Kevin Jansen (C), Nikolas Agrafiotis (85’ Jaron Vicario), Gianni Dos Santos (79’ Richie Musaba).

Opstelling FC Volendam: Joey Roggeveen, Brian Plat, Marco Tol, Micky van de Ven, Derry John Murkin (62’ Mike Eerdhuijzen), Alex Plat, Samir Ben Sallam (73’ Dyllandro Panka), Boy Deul (C), Nick Doodeman (80’ Leon Maloney), Giannis Iatroudis (73’ Darius Johnson), Zakaria El Azzouzi (62’ Ibrahim El Kadiri).

Tekst: Maarten Schuijl
Foto's: ProShots