FC Volendam bij Excelsior op jacht naar derde Eredivisie-zege op rij

• vrijdag, 20 jan 2023

FC Volendam gaat vrijdagavond op bezoek bij Excelsior. De ploeg van trainer Wim Jonk gaat in Rotterdam op zoek naar de derde overwinning op rij en daarmee ook een plek boven de degradatiestreep. De oranjehemden worden in het Van Donge & De Roo Stadion gesteund door een uitverkocht uitvak.

Excelsior had een goede start van het seizoen, maar is de laatste wedstrijden steeds iets verder weggezakt op de ranglijst. De Rotterdammers openden het Eredivisieseizoen met overwinningen op SC Cambuur, Vitesse en FC Emmen. Sinds de overwinning tegen FC Emmen op 10 september, werd er nog maar twee keer gewonnen. AZ en FC Groningen werden verslagen. Opvallend is dat Excelsior alle overwinningen in eigen huis heeft geboekt. Van de acht thuisduels werden er vijf gewonnen. Uit werd alleen een puntje gepakt tegen NEC (1 - 1). Excelsior begon dankzij een 1 - 0 overwinning op FC Groningen goed aan 2023. Daarna werd in de TOTO KNVB Beker verloren van AZ (1 - 4) en afgelopen weekend was Sparta Rotterdam met 1 - 0 te sterk in de Rotterdamse derby.

Nathan Markelo

In de selectie van Excelsior zit één speler met een verleden bij FC Volendam. Nathan Markelo speelde vijf jaar in de Volendamse jeugd, waarna hij de overstap maakte naar de jeugdopleiding van Everton. Via periodes bij FC Twente en PSV kwam de verdediger bij Excelsior terecht, waar hij dit seizoen tijdens negen Eredivisieduels in actie kwam. Bij FC Volendam is er ook één speler met een verleden bij Excelsior. Daryl van Mieghem speelde tussen 2014 en 2016 in het rood-zwart. De aanvaller kwam in Rotterdam tot 59 duels. Daarin scoorde hij acht keer.

In balans

FC Volendam en Excelsior stonden de afgelopen drie seizoenen tegenover elkaar in de Keuken Kampioen Divisie. Van die ontmoetingen werden er twee gewonnen, één gelijk gespeeld en twee verloren. Zo zijn de ontmoetingen keurig in balans. Dat geldt overigens niet voor het totaal aantal ontmoetingen. De twee ploegen stonden in totaal 34 keer tegenover elkaar in het verleden. FC Volendam won elf keer, speelde vijf keer gelijk en verloor achttien keer. De laatste keer dat de oranjehemden tegenover Excelsior stonden in de Eredivisie, was in het seizoen 1984/85. Uit werd toen met 1 - 2 gewonnen dankzij treffers van André Wasiman en Henny Meijer. In het eigen Veronicastadion werd dat seizoen met 1 - 3 verloren. Dick Helling scoorde het enige doelpunt van FC Volendam.

Laatste vijf edities

11-03-2022 | FC Volendam – Excelsior: 2 – 5
Robert Mühren & Boy Deul

20-08-2021 | Excelsior – FC Volendam: 1 – 1
Robert Mühren

05-02-2021 | FC Volendam – Excelsior: 0 – 2

07-12-2020 | Excelsior – FC Volendam: 2 – 3
Boy Deul (2x) & Martijn Kaars

22-11-2019 | Excelsior – FC Volendam: 1 – 2
Martijn Kaars & Derry John Murkin

Zo volg je het duel!

De laatste kaarten voor het duel tegen Excelsior zijn beschikbaar in de online ticketshop. Het duel is te volgen via het Twitter-verslag, via onze story op Instagram of via ESPN 2. Er wordt vrijdagavond om 20:00 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Foto's: Fred Rotgans / Pro Shots
Tekst: Rick Sinnige