FC Volendam bij laatste 16 na overwinning op Dordrecht (UPDATE !)

• dinsdag, 09 nov 2010

FC Volendam begon sprankelend. Vanaf de aftrap werd over links meteen de aanval gezocht. De verdediging van FC Dordrecht was nog niet bij de les, maar de eerste poging van FC Volendam mislukte. De slecht weg gewerkte bal kwam bij Maikel van der Werff terecht. Deze zette strak voor op de inkomende Laszlo Zsidai, die al na 34 seconden koppend scoorde. De meegereisde Volendamfans dachten een prima avond voorgeschoteld te krijgen. Maar na een minuut of zeven kwam al de eerste waarschuwing, waarbij Robbin Ruiter de bal alleen maar aan zich voorbij zag gaan.

{foto2}

FC Volendam leek de ernst van de situatie niet in te zien, want de opbouw naar de spitsen werd steeds moeizamer. FC Dordrecht begreep het beter. Gesteund door het altijd enthousiaste publiek kreeg FC Volendam het allengs moeilijker. Tien minuten voor rust dook Robbin Ruiter als een Olympisch volleyballer de bal van de lijn weg om de gelijkmaker te voorkomen. In de laatste minuten was het een lange golf van Dordtse aanvallen op het Volendamdoel. De Volendamploeg had dit aan zichzelf te wijten. Er waren genoeg mogelijkheden om de diepe spitsen weg te sturen, maar geen enkele pass kwam aan. Een keer kreeg Melvin Platje toch de gelegenheid, maar zijn schot belandde in het zijnet. In de rust hoefde Gert Kruys niet naar woorden te zoeken. Tegen dit FC Dordrecht had FC Volendam veel meer van zijn kwaliteit mogen tonen.

{foto1}

In de tweede helft ging FC Dordrecht vrolijk door. FC Volendam dacht de zaak met minimale inspanning te kunnen klaren. De tol werd halverwege betaald. Moussa Kalisse mocht vrij door de verdediging wandelen om simpel de gelijkmaker achter Robbin Ruiter te schuiven. FC Volendam had vervolgens alle moeite in de wedstrijd te blijven. Het bordje moest verhangen worden maar hoe. Een overtreding plus gele kaart van Ridny Cairo bleek de sleutel naar succes. De vrije trap van Olaf Lindebergh belandde in een kluwen van spelers, waar Henny Schilder de bal over de lijn wist te brengen. Kort voor tijd werd Frank Schilder weggestuurd, maar schoof in uistekende positie de bal naast het doel. De wedstrijd, die bepaald geen hoog niveau had, had daarmee beslist kunnen zijn. Drie extra speelminuten werden nu veel spannender dan nodig was. FC Dordrecht vocht voor wat het waard was en had een gelijkspel wel verdiend, maar in beker zou ook dat genoeg geweest zijn.

{foto3}

Link naar de foto's