FC Volendam boekt oefenzege op Hollandia

• donderdag, 25 jul 2013

De wedstrijden tegen Hollandia, met wie FC Volendam een samenwerkingsverband heeft, hebben altijd een speciaal tintje. Deze keer gebruikte de thuisclub de komst van FC Volendam aan om afscheid te nemen van een aantal oud-spelers en om de sportpenning van de gemeente Hoorn te kunnen uitreiken aan het tweede (kampioens)elftal. Onder de spelers die afscheid namen, waren onder meer de oud-Volendamspelers Klaas Vriend en Mathieu Boots. Hij werd kort voor rust gewisseld, wat hem een dankbaar applaus opleverde. Zijn ‘Hoornse’ tijd zat er op.
De selectie die FC Volendam in het veld bracht, bestond uit spelers die in de afgelopen drie wedstrijden (Hapoel Ironi Kyriat Shmona, FC Dordrecht en Elazigspor) te weinig speelminuten konden maken. Aan de kant van Hollandia werd een vrijwel nieuwe selectie zichtbaar, die het verloren gegane terrein, de degradatie uit de topklasse, moet goedmaken.
Er werd gretig gespeeld, van twee kanten. Al vroeg in de wedstrijd was duidelijk dat zowel Hollandia als de Volendamploeg de volle winst binnen willde halen. FC Volendam lukte dat het best. Hoewel de aanval van Hollandia een aantal keren de Volendamverdediging stevig testte, was het Henk Veerman die op aangeven van Soufiane Lagmouchi voor de 0-1 ruststand kon zorgen. Die stand was terecht, want als er met wat meer scherpte voorin gespeeld was, had de score groter kunnen zijn. Kansen voor Henk Veerman en Danny Tol bleven onbenut.
Na rust kwam Volendam met een aantal nieuwe spelers, maar ook Hollandia wisselde gretig. Het teamverband van Volendam bleek het meest elastisch. Dat leverde nog twee doelpunten op. De 0-2 was een uitstekende aanval waarin Henk Veerman, weggestuurd door Erik Veerman, tenslotte de aangever was en Danny Tol het mocht afmaken. De 0-3 kwam van de voet van Jessey Kuiper, al werd de keeper op het verkeerde been gezet toen de bal van richting veranderde.
De technische staf van FC Volendam kon op een leuke wedstrijd terugzien, waarin de ploeg bewees, dat de breedte van de selectie groeiend is en een aantal spelers van grote waarde kan worden.