FC Volendam boekt ruime overwinning op HFC Haarlem

• zondag, 13 dec 2009

Door Cor Westerveld
Over de krachtsverhouding bestond na twee keer driekwartier geen twijfel: FC Volendam was de dikverdiende winnaar, maar had met dubbele cijfers kunnen winnen als het de vele kansen had verzilverd. Met een 5-0 nederlaag kwam Haarlem heel goed weg. Het grootste deel van de wedstrijd voetbalden de Haarlemmers met 10 man door het vroegtijdige vertrek van Calvin Mac Intosch, die binnen de zestien Jack Tuyp onreglementair van scoren afhield en met een rode kaart de kleedkamer mocht opzoeken van de goed leidende scheidsrechter Pol van Boekel. De referee uit Limburg moest liefst driemaal naar de stip wijzen. Bij een 3-0 achterstand had Benjamin van den Broek - na een overtreding van Aaron Meijers – zijn ploeg vanaf elfmeter aan een doelpunt kunnen helpen, maar doelman Robbin Ruiter redde bekwaam.

Michiel Kramer, vorige week nog driemaal scorend tegen Emmen – was in het begin de meest opvallende speler bij de thuisclub. Op een voorzet van Aaron Meijers kopte hij de bal al in de 4e minuut in het Haarlemdoel en zette zodoende zijn team op een 1-0 voorsprong. Doelman Marco van Duin maakte bij die treffer geen sterke indruk. Toen Bernard Hofstede de bal in de 20e minuut aan Kramer gaf, werd die door Marcel Akerboom pootje gelicht in het strafschopgebied. Aanvoerder Paul de Lange mocht het karwei afmaken vanaf elfmeter. Doelman Marco van Duin redde in eerste instantie, maar De Lange was er daarna als de kippen bij om de bal alsnog in het doel te schieten, 2-0.

{foto1}

Meerderheid
Met die voorsprong en een numerieke meerderheid was de wedstrijd in de tas voor Volendam. Een listige boogbal met veel effect van de voet van Dominique van Dijk kwam bij Tuyp terecht. Calvin Mac Intosch vloerde Tuyp binnen de zestien. Het leverde de Haarlemspeler een rode kaart op en Volendam de tweede strafschop. Opnieuw was het Paul de Lange (Man of the Match) die deze klus op zijn schouders nam. Hij koos voor dezelfde hoek, maar stuurde doelman Marco van Duin eerst naar de andere hoek voordat hij de bal heel geraffineerd tegen het net liet bollen. Zo stond Volendam na een half uur spelen op een afgetekende 3-0 voorsprong. Bij Haarlem mocht na het vertrek van Calvin Mac Intosch Laurens ten Heuvel het veld ruimen voor Jasmin Ramic. De 3950 toeschouwers gingen er nog eens goed voor zitten. Gezien het gemak waarmee de thuisclub haar opponent op achterstand had gezet, was de verwachting dat het een walk-over zou worden. De aanvallen van Volendam werden voorzichtig opgebouwd. Toch was het met 10 man verder spelende Haarlem voor rust nog het dichtst bij een treffer, maar doelman Ruiter stopte de strafschop, die was veroorzaakt door Aaron Meijers en ingeschoten werd door Benjamin van den Broek.

{foto2}

Bijna
Na de hervatting verscheen bij Haarlem Roel de Graaff in het veld voor Jeffrey van den Berg. De thuisclub stond bijna op 4-0 nadat Maikel van der Werff Michiel Kramer had weggestuurd naar het Haarlemdoel. Kramer schoot de bal laag in de hoek maar doelman Marco van Duin liet zich niet verrassen en redde ten koste van een hoekschop.

Volop kansen
Kalm aan begon het daarna kansen te regenen voor Volendam, maar in de afwerking waren de spelers van de thuisclub te lief voor de Haarlemdoelman. Het venijn en de goede richting ontbraken aan veel schoten op doel. Zo schoot na een prima pass van Michiel Kramer Jack Tuyp de bal te zacht in, schoof Rowin van Zaanen oog in oog met doelman Van Duin de bal voorlangs en schoot – na alweer voorbereidend werk van de verdienstelijk spelende Kramer - Bernard Hofstede de bal hoog over het doel. Trainer Edward Sturing liet vervolgens aanvaller Mohammed Ajnane opdraven voor Aaron Meijers en daarna Thijs Sluijter voor Rowin van Zaanen. Bernard Hofstede werd als laatste gewisseld voor Yannick de Wit. Hofstede werd niet altijd even goed begrepen door zijn medespelers. Als de Limburger aanstalten maakte om naar het doel van Haarlem te willen vertrekken, bleef de dieptepass uit.

{foto3}

Tuyptreffers
Volendam bleef kansen creëren en meer doelpunten konden dan ook niet uitblijven. Thijs Sluijter was er heel dichtbij maar zag zijn inzet gekeerd door doelman Marco van Duin. Het was Jack Tuyp die met twee typische Tuyptreffers het thuispubliek nog liet genieten. Eerst maakte hij van Haarlemverdediger Giel Neervoort een figurant en vervolgens dolde hij met doelman Van Duin, waarna hij heel rustig de bal over de doellijn schoof, 4-0. Ajnana en Yannick de Wit kregen nog scoringskansen. De Wit na aangeven van Paul de Lange, die zelf in een goede schietpositie stond maar de eer aan de Zaankanter gunde. Het was opnieuw Jack Tuyp die met een precisieschot langs de paal de aanhang van de thuisclub liet juichen, 5-0. FC Volendam is door de 5-0 zege een plaatsje op de ranglijst gestegen en staat in de stand om de derde periode op de tweede plaats achter koploper De Graafschap. Volgende week zondag (20 december) ontvangt Volendam op zondagmiddag streekgenoot Telstar. En dan mag er op meer tegenstand worden gerekend. Volendam is dus gewaarschuwd!

Foto's: www.fredrotgans.nl

Digitaal Museum