FC Volendam breekt niet door Kralingse muur en verliest van Excelsior

• vrijdag, 05 feb 2021

FC Volendam verloor op vrijdagavond met 0-2 van Excelsior. De Kralingers trokken in de tweede helft een muur op, waar de Volendammers niet doorheen braken. De wedstrijd tegen Excelsior betekende de terugkeer van Marco Tol in de basiself.

De wedstrijd kende een leuk begin, met kansen aan beide kanten. Zo kreeg Excelsior de eerste mogelijkheid via middenvelder Reuven Niemeijer. Het schot kon in de korte hoek worden gekeerd door Nordin Bakker, die gelijk goed bij de les was. Daarna ging het snel en regende het kansen voor FC Volendam. Francesco Antonucci stuurde op wonderschone wijze Denso Kasius de diepte in, maar de voorzet van de rechtsback miste de scherpte om Samuele Mulattieri te bereiken.

De Belgische spelmaker zou een paar minuten later Excelsior doelman Alessandro Damen voor het eerst op de proef nemen. Het schot van de Belg landde echter recht in de handen van Damen. De doelman kon niet lang genieten van zijn rust, want na inleveren van Joël Zwarts leek Mulattieri op een doelpunt af te stevenen voor de Volendammers. De spits werd echter weggezet door Abdallah Aberkane, wiens ingreep onbestraft bleef door de scheidsrechter. De Italiaanse aanvaller kreeg nog geen minuut later opnieuw de mogelijkheid om FC Volendam op voorsprong te zetten, maar na een fraaie actie werd zijn inzet op de lijn gekeerd door Mats Wieffer. Niet veel later volgde er weer een kans voor de Italiaan. Uit een corner wist Mulattieri te koppen, maar liet de snelheid van de bal te wensen over waardoor Damen makkelijk kon pakken.

Slordigheden

De Kralingers zetten vervolgens een stapje bij. Ahmad Mendes Moreira kwam in kansrijke positie, maar de opgekomen buitenspeler schoot de bal keihard voor het Volendamse doel langs. Luttele minuten later kreeg Julian Baas een vrije schietkans, maar Bakker wist de bal voldoende te keren om zo nieuw gevaar af te wenden. Beide ploegen werden daarna iets slordiger en spelers uit beide teams wisten elkaar minder goed te vinden. Kasius stichtte het laatste Volendamse gevaar voor rust. De rechtsback kwam uitstekend op en schoot hard richting het doel van Excelsior. Om later de bal in het zijnet te zien bollen. De scheidsrechter floot niet veel later voor de theepauze.

Aanvallen

FC Volendam probeerde in de tweede helft Excelsior te domineren. De mannen van Wim Jonk hadden veel de bal, maar wisten dat balbezit niet om te zetten in doelpunten. Het hielp ook niet mee dat de blessurebehandeling van Damen zo’n acht minuten in beslag nam vlak na rust en zo het ritme van de spelers toch enigszins verstoorde. Excelsior profiteerde uiteindelijk het meeste, zo werden de Kralingers naarmate de wedstrijd vorderde gevaarlijker. Bakker had zo het nodige te doen in de tweede helft en wist op schoten van Zwarts en Niemeijer goed redding te brengen. Alex Plat en Boy Deul kregen namens de Volendamse equipe een aantal mogelijkheden, maar zagen steeds Damen in de weg liggen.

Bij de Volendammers speelde Mike Eerdhuijzen een dijk van een wedstrijd. De verdediger lag vaak in de weg en kon veel Rotterdams gevaar hinderen. Een kleine tien minuten voor tijd sloeg de ploeg van Marinus Dijkhuizen toe. Niemeijer schoof binnen op aangeven van Ormonde-Ottewill. Toen de Volendammers vervolgens nog meer gingen aanvallen ontstond er veel ruimte voor Excelsior om de wedstrijd in het slot te gooien. Bakker kon nog een aantal keer goed ingrijpen, maar zag in de ultieme slotfase Mats Wieffer hem nog verschalken. Zo neemt Excelsior met een 0-2 overwinning de punten mee naar Rotterdam.

FC Volendam speelt de volgende wedstrijd tegen Almere City. De wedstrijd wordt vrijdagavond om 21:00 afgetrapt in het Yanmar Stadion. De wedstrijd is live te zien via ESPN.

Scoreverloop:
82’ Reuven Niemeijer 0 - 1
90+7’ Mats Wieffer 0 - 2

Opstelling FC Volendam: Nordin Bakker, Denso Kasius (67’ Ibrahim El Kadiri), Brian Plat, Mike Eerdhuijzen, Marco Tol (83’ Calvin Twigt), Derry John Murkin, Samir Ben Sallam (67’ Giannis Iatroduis), Alex Plat, Francesco Antonucci, Boy Deul (C), Samuele Mulattieri.

Opstelling SBV Excelsior: Alessandro Damen (C), Siebe Horemans, Abdallah Aberkane, Herve Matthys, Ahmad Mendes Moreira (81’ Brandon Ormonde-Ottewill), Julian Baas (81’ Mitchell van Rooijen) , Mats Wieffer, Luigi Bruins, Joël Zwarts, Elias Mar Omarsson, Reuven Niemeijer.

Tekst: Maarten Schuijl
Foto’s: Fred Rotgans