FC Volendam doet aan klantenbinding

• zondag, 20 okt 2013

Door Cor Westerveld (foto's Fred Rotgans)

Voor de ogen van 3202 toeschouwers heeft FC Volendam een 4-2 overwinning behaald op Jong FC Twente, dat in de vorige speelronde nog koploper FC Dordrecht met 2-0 beentje wist te lichten. De thuisploeg was dus gewaarschuwd en volgens coach Hans de Koning nog ’doodziek’ van de 3-0 nederlaag afgelopen maandag bij Jong PSV, waardoor de zo goed begonnen tweede periode (winst tegen Jong Ajax en FC Oss) even een smetje opliep. De thuisclub kon door blessuresperikelen niet beschikken over Marengo en Schwiebbe en zag op het laatste moment ook nog middenvelder Raymond Fafiani geblesseerd afhaken. Voor laatstgenoemde mocht Erik Schouten opdraven. Door de zege op Jong FC Twente klommen de wijdbroeken naar de subtop en doen nog volop mee in de tweede periode.

{foto1}

Tegen Jong FC Twente had FC Volendam in de eerste helft al ruim afstand kunnen nemen. Bij een miscommunicatie tussen doelman Timo Plattel en verdediger Nils Röseler was de attente Damien Menzo er als de kippen bij om dit buitenkansje in de 11e minuut af te straffen, 1-0. Kevin Wattamaleo werd daarna in scoringspositie gebracht door Robert Mühren, maar zag zijn inzet gepareerd door de paal. De bal kwam opnieuw voor zijn voeten, maar ook in tweede instantie kwam FC Twente goed weg. Mühren stuurde ook Damien Menzo nog op doelman Plattel af, maar die had geluk dat hij de bal buiten zijn bereik tegen de deklat zag spatten. Trainer Jan Zoutman gaf na afloop grif toe dat hij ’gelukkig’ was met de 1-0 ruststand.

{foto2}

Henny Schilder
FC Volendam nam in de tweede helft snel afstand van deze ’gevaarlijke’ tussenstand. In de 49e minuut was het Henny Schilder die een voorzet van Brandley Kuwas achter Plattel kopte, 2-0. En nog geen vier minuten later was het Soufiane Laghmouchi die het voorbereidende werk van Gerry Koning en Damien Menzo bekroonde met zijn vierde seizoentreffer, 3-0.
Het leek erop dat de thuisclub haar doelsaldo verder ging opvijzelen. Het hield de touwtjes stevig in handen en dicteerde het spel. Bij een kopbal van Mühren uit een voorzet van Menzo redde doelman Plattel en even later zag Mühren een schot op doel wederom gepareerd door de Plattel. Onverwacht viel de tegentreffer aan de andere kant. Het was Cas Peters die een (erg laat gegeven) breedtepass van Tim Holscher afrondde in de 73e minuut, 3-1.

{foto3}

Debutant
Man of the match Tom Overtoom zag hierna zijn inzet gekeerd door Plattel. In de ploeg van FC Volendam mocht Kuwas plaatsmaken voor debutant Bodewee Burleson. Bij zijn eerste balcontact legde Burleson de bal panklaar voor het doel waar de voor Menzo ingevallen Henk Veerman klaarstond om in de 82e minuut het karwei af te maken, 4-1. Het betekende zijn eerste doelpunt in de Jupiler League. Jong FC Twente kreeg nog even hoop toen Jari Oosterwijk in de 86e de achterstand verkleinde tot 4-2 en dezelfde speler even later opnieuw voor gevaar dreigde te zorgen. Doelman Theo Timmermans smoorde echter hoogstpersoonlijk het gevaar in de kiem.

{foto4}

Trainer Hans de Koning meldde na afloop een goede wedstrijd en goed voetbal van zijn spelers te hebben gezien. Maar ook dat zijn ploeg twee doelpunten had weggegeven en af en toe verkeerde keuzes maakte. Er zijn dus nog stapjes te zetten. Eerder had Zoutman ook al gezegd dat Jong Twente door ’naïef verdedigen’ een paar doelpunten had weggeven aan FC Volendam. Bij het eerste doelpunt van FC Volendam was dat zeker het geval, maar bij de andere drie gaf het aanvallende spel en de druk die FC Volendam constant zette op het doel van Jong FC Twente de doorslag. En met een 4-2 nederlaag mochten de spelers van Jong FC Twente echt niet mopperend de spelersbus instappen voor de thuisreis. Niet alleen Burleson maakte zijn debuut, maar ook Raoul Esseboom, die vier minuten voor het einde mocht invallen voor Tom Overtoom.

Volgende week zondag speelt FC Volendam wederom een thuiswedstrijd. Dan tegen De Graafschap. Aanvang 14.30 uur.

'11 Damien Menzo 1-0
'49 Henny Schilder 2-0