FC Volendam domineert speciale vissersderby in Velsen-Zuid

• vrijdag, 15 okt 2021

In een historische vissersderby met een speciaal randje, kwam FC Volendam als winnaar uit de strijd. Na een vroege 1 - 0 achterstand wisten de Volendammers de wedstrijd daarna om te draaien en werd er achteraf een simpele overwinning geboekt in Velsen-Zuid. Met een 1 - 5 eindstand werd het een aangename terugreis voor de Volendamse equipe. De wedstrijd was extra speciaal, omdat in de geschiedenis er nog nooit twee clubs met een regenboogshirt tegen elkaar speelden.

Telstar begon in tegenstelling tot FC Volendam scherp aan de wedstrijd. De eerste kansen waren dan ook voor de gastheren, die via Glynor Plet op de teruggekeerde Filip Stankovic stuitte en via Rashaan Fernandes het aluminium van de lat raakten. Niet veel later werd de score geopend door Ozgur Aktas. De centrale verdediger kopte uit een corner de 1 - 0 tegen de touwen. De mannen van Wim Jonk namen vervolgens de wedstrijd volledig in handen. Drie minuten na de openingstreffer van Telstar trokken de Volendammers de stand gelijk. Een scherpe aanval kwam via Denso Kasius voor het doel, waarna Daryl van Mieghem en Boy Deul de bal lieten lopen en El Kadiri mocht binnenschieten.

Doorpakken

Met de 1 - 1 op het scorebord, gingen de Volendammers opzoek naar meer. Binnen vijf minuten had de Volendamse equipe de voorsprong te pakken. Een prachtige steekpass van Van Mieghem vond Robert Mühren en oog-in-oog met de doelman faalde de topschutter niet. Het ging hard daarna, want binnen de minuut lag de bal alweer in het net. Van Mieghem probeerde en zag dat Telstar- Abdel El Ouazzane de bal door z’n handen liet glippen. Binnen een half uur hingen er al vier mandjes in de lucht met een 1 - 3 tussenstand. Daarmee was het doelpuntenfestijn nog niet voorbij, want Mühren vond zo’n vijf minuten voor de theepauze opnieuw de touwen. De spits worstelde zich op karakteristieke wijze langs de verdediging van Telstar en schoot vervolgens onberispelijk raak voor 1 - 4.

Bekroning

In de tweede helft bleef het spelbeeld ongewijzigd. Telstar probeerde uit alle macht nog een aansluiting te vinden met FC Volendam. De pogingen van Telstar vonden echter enkel de handschoenen van Stankovic. Jim Beers mocht vervolgens zijn eerste minuten van het seizoen noteren. De spits bekroonde zijn invalbeurt direct, door een corner knap binnen te koppen. De assist kwam opnieuw vanaf de schoen van Van Mieghem, daarmee maakte hij zijn hattrick aan assists compleet. Beers vierde zijn treffer met het uitvak, die het Volendamse feestje vocaal goed wisten de ondersteunen. Telstar probeerde met man en macht nog de eer te herstellen, maar zag pogingen van oud-Volendam spelers Gyliano van Velzen en Tom Overtoom niet het doel treffen.

NAC-thuis

Met het eindsignaal van de scheidsrechter, kwam er een einde aan een onvergetelijke vissersderby die zowel op het veld als naast het veld veel losmaakte bij het publiek. Maandagavond komen Wim Jonk en zijn elftal opnieuw in actie. NAC Breda komt op bezoek in het Kras Stadion. Dan kunnen de Volendammers de koppositie heroveren. De aftrap is maandagavond om 20.00. Klik hier voor de kaartverkoop en profiteer onder andere van de speciale herfstactie.

Scoreverloop:
12’ Ozgur Aktas 1 - 0
15’ Ibrahim El Kadiri 1 - 1
19’ Robert Mühren 1 - 2
21’ Daryl van Mieghem 1 - 3
39’ Robert Mühren 1 - 4
67’ Jim Beers 1 - 5

Opstelling Telstar: Abdel El Ouazzane (74’ Trevor Doornbusch), Ozgur Aktas, Anwar Bensabouh, Siebe Vandermeulen (46’ Anthony Berenstein), Yassine Zakir (74’ Yael Liesdek), Cas Dijkstra (74’ Ozan Kökcu), Tom Overtoom, Sven van Doorm, Rein Smit (46’ Gyliano van Velzen), Rashaan Fernandes en Glynor Plet.

Opstelling FC Volendam: Filip Stankovic, Denso Kasius, Brian Plat, Damon Mirani (C), Dean James (61’ John Hilton), Alex Plat, Calvin Twigt (61’ Gaetano Oristanio), Boy Deul (78’ Samir Ben Sallam), Daryl van Mieghem (70’ Martijn Kaars), Ibrahim El Kadiri en Robert Mühren (61’ Jim Beers).

Tekst: Maarten Schuijl
Foto’s: Fred Rotgans