FC Volendam E-top verliest titelstrijd bij Ajax met 7-4

• woensdag, 13 apr 2011

Vandaag gingen we voor de 3e keer dit seizoen richting Amsterdam voor een wedstrijd tegen Ajax uit. Na de eerste 2 uitwedstrijden dit jaar daar te hebben gewonnen (thuis verloren we) gingen we met een goed gevoel en veel meegereisde toeschouwers (dank daarvoor) de laatste competitiewedstrijd in. Deze laatste wedstrijd was meteen een belangrijke want het was een heuse titelstrijd en de winnaar werd vandaag de kampioen, en aangezien Ajax 1 punt meer had vooraf, moesten we dus weer winnen.

{foto3}

Na een goede warming-up begon de strijd en het was meteen duidelijk dat Ajax vandaag wist waar het mee bezig was, in tegenstelling tot de meeste bij onze ploeg (waar de zenuwen toch meespeelde) begon Ajax zeer fel en had ook meteen het beste van het spel. Na eerst nog een paar kansen overleeft te hebben en een aantal goede reddingen van Stef Koning kon de eerste score niet uitblijven. Ajax overrompelde ons met heel beweeglijk voetbal waardoor Teun Stevense continu achter zijn mannetje aan moest en dat 2 keer iets te laat deed, 1-0 en 2-0. Na deze snelle achterstand moesten we dus volle bak spelen om er nog iets van te maken. Dit resulteerde dan ook weer snel in een doelpunt voor ons. Na een mooie variant bij een corner tussen Kees de Boer en Jim Beers, draaide Kees de Boer de bal prachtig binnen in de verre hoek, 2-1.

{foto1}

Dit gaf weer hoop en we begonnen ook beter te spelen maar Ajax scoorde toch weer als eerste: Frenk Schilder wou de bal uit de verdediging weg schieten maar zijn schot werd geblokt en keurig afgemaakt, 3-1. Dit was weer een domper en het duurde even voordat de jongens hiervan hersteld waren waardoor de 4-1, via een rommeldoelpunt, ook snel in de touwen lag. Nog steeds gaven we niet op, eerst was het Milan Blom met een geblokt schot en daarna werd Ruud Plat door Kees de Boer alleen voor de keeper gezet maar aarzelde iets te lang waardoor zijn schot geblokt werd en zodoende de stand niet iets mooier kon maken voor de rust. In de rust hebben we rustig alles even bepraat en gezegd dat we nu gewoon zelf moesten gaan voetballen en moesten knokken tot het laatste fluitsignaal.

{foto4}

En zowaar gingen de jongens aan het knokken voor hun laatste kans en kwamen we een beetje aan voetballen toe wat dan ook resulteerde in een goal. Kees de Boer werd goed aangespeeld door Dylan de Groot, draaide weg bij zijn man en legde de bal klaar voor Mike Eerdhuizen die niet aarzelde en de bal keihard in de hoek knalde, 4-2. Deze hoop werd echter weer snel teniet gedaan door weer een doelpunt van Ajax, Arjan Snoek werd op de achterlijn door een ajacied gepasseerd en die legde de bal, net mis van Brian Plat, terug op de spits waardoor die hem weer, onhoudbaar voor Stef, in het netje kon leggen, 5-2. Maar onze jongens bleven vechten en het werd nog spannend. De weer sterk spelende Kees de Boer (die de laatste 11 wedstrijden bij bijna 70 % van alle doelpunten betrokken was) gaf een fantastische pass door de as van de verdediging van Ajax heen precies in de voeten van Cees Schilder (Samba) die niet twijfelde en mooi afmaakte, 5-3. Je zag de hoop in de kopjes van de Volendammers toenemen en we gingen er weer voor. Dit was helemaal het geval toen Kees de Boer wederom Mike Eerdhuizen in staat stelde om te schieten en die weer keihard binnenschoot, 5-4.

{foto5}

De Ajax staf langs de kant raakte nu toch lichtelijk in paniek (het zou toch niet gebeuren hé !!!). Het was plotseling weer een open wedstrijd geworden en alles kon weer. Maar door een wel heel erg makkelijk gegeven vrije trap voor Ajax werden ze een beetje geholpen door de scheids, toen die ook nog eens niet zag dat onze keeper tijdens die vrije trap helemaal opzij werd gegooid en dus niets kon doen was het weer raak, 6-4 !! Nu moesten we weer aan de bak en dat deden we ook, maar nadat Jim Beers voor doel een open kans miste voor weer de aansluiting en meteen in de tegenaanval Ajax op 7-4 kwam was het gebeurd met de strijd en was Ajax ditmaal te sterk voor ons. Ajax ging er deze ronde met de titel vandoor. Ajax gefeliciteerd....

{foto2}

Als we de 3 rondes van het hele jaar bij elkaar optellen is Volendam echter de overall winnaar. Jongens, jullie hebben gevochten voor wat jullie waard waren en het werd een prachtige mooie titelstrijd met alles er op en er aan en op het eind toch wel een terechte winnaar met Ajax (ze speelde gewoon beter voetbal vandaag). Maar de vechtlust om elke keer weer terug te komen in de wedstrijd was een genot om te zien en het lukte ook nog bijna. Veel succes met de te spelen toernooien