FC Volendam en AZ akkoord over per directe overgang Lequincio Zeefuik

• donderdag, 01 feb 2024

AZ en FC Volendam zijn tot een overeenstemming gekomen over de onmiddellijke transfer van Lequincio Zeefuik (19) naar de Alkmaarse club. Het contract van de spits zou komende zomer aflopen. Hij bereikte eerder persoonlijk al overeenstemming met de nummer vier van de Eredivisie. Het product uit de jeugdopleiding van FC Volendam tekent in Alkmaar een contract tot de zomer van 2029.

De afgelopen periode deed FC Volendam Zeefuik meerdere aanbiedingen om zijn aflopende contract te verlengen. De spits besloot desondanks om een volgstap naar AZ Alkmaar te maken. “Uiteraard betreuren wij het feit dat FC Volendam Zeefuik moet laten gaan”, licht directeur Frans ten Berge toe. “Wij wilden ver gaan om Zeefuik te behouden voor FC Volendam, hebben meerdere aanbiedingen gedaan en hem voor een langere periode perspectief geboden, maar hij besloot om zijn vervolgstap elders te maken. Deze mogelijkheid is hem gegund en onder de juiste voorwaarden zijn we als zodanig met AZ overeengekomen om de overgang per direct plaats te laten vinden. Wij wensen hem veel succes in zijn verdere carrière en zijn tegelijk trots dat een nieuw product uit onze jeugdopleiding een mooie stap heeft kunnen maken.”

‘Op jonge leeftijd kansen gegeven’

Zeefuik draagt warme herinneringen aan FC Volendam. “Ik heb een mooie tijd gehad in de jeugdopleiding en het eerste team, waar ik veel geleerd heb. FC Volendam heeft mij op heel jonge leeftijd de kans en het vertrouwen gegeven. De club heeft veel moeite gedaan om mij hier te houden en dat geeft een goed gevoel, maar deze mooie stap naar AZ kon ik niet laten liggen. Ik hoop dat het team blijft knokken om zich te handhaven in de Eredivisie, zodat we elkaar volgend seizoen weer tegenkomen.”

Zeefuik, sinds 2017 spelend in de jeugdopleiding van FC Volendam, debuteerde op 25 april 2021 in de hoofdmacht in het thuisduel tegen Telstar. Hij luisterde zijn profdebuut op met een treffer en was met zijn 16 jaar en 150 dagen de jongste debuterende doelpuntenmaker in het betaald voetbal in bijna 37 jaar (foto hierboven). De sterke aanvaller speelde in totaal 48 duels voor FC Volendam en kwam tot zeven treffers. In het lopende Eredivisieseizoen was Zeefuik driemaal trefzeker.

Tekst: FC Volendam
Foto's: FC Volendam & Soccrates Images