FC Volendam en corona; gezondheid fans voorop

• woensdag, 11 mrt 2020

Afgevaardigden van de KNVB, de Eredivisie, de Coöperatie Eerste Divisie en de betaald voetbalorganisaties zijn woensdag bij elkaar gekomen om de gevolgen van het coronavirus voor het betaald voetbal te bespreken. FC Volendam benadrukt dat de veiligheid en gezondheid van alle betrokkenen, en in het bijzonder de fans, voorop staat in alle besluiten die zijn genomen en in de toekomst nog worden gedaan. De KNVB volgt in alle beslissingen het advies van de overheid. Dit doet het ook op nadrukkelijk verzoek van de overheid. Daar zitten immers de deskundigen.

Wedstrijden mét publiek uitgangspunt

Het uitgangspunt is om zolang mogelijk wedstrijden mét publiek te spelen. Pas in het laatste stadium van de competitie, als echt niet meer geschoven kan worden, kan ervoor gekozen worden om wedstrijden zonder publiek te spelen. Dit noodmiddel heeft absoluut niet de voorkeur van de KNVB.

Update: tot tenminste eind maart geen competitievoetbal

Om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft de overheid besloten om evenementen met meer dan honderd bezoekers af te gelasten. De KNVB heeft hierdoor besloten om een streep te zetten door alle wedstrijden in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie tot tenminste eind maart.

Om deze reden gaat de wedstrijd van FC Volendam tegen NEC Nijmegen van komende vrijdag niet door. Ook de thuiswedstrijd tegen Almere City FC (vrijdag 20 maart) en het uitduel tegen MVV Maastricht (zondag 29 maart) zijn afgelast. De maatregel geldt ook voor Jong FC Volendam en de jeugdteams.

Zodra er meer bekend is over de consequenties van de maatregelen en eventuele andere gevolgen die betrekking hebben op FC Volendam, dan laat de club dit weten via de online kanalen.