FC Volendam en Sparta Rotterdam in evenwicht (update)

• vrijdag, 19 aug 2011

Sparta Rotterdam had ervoor gekozen al in de eerste helft naar het eigen enthousiaste publiek te spelen. Het signaal dat daarmee afgegeven werd was duidelijk. FC Volendam moest snel overrompeld worden, opdat de tweede helft een makkie kon worden. Vanaf de aftrap was FC Volendam dus zeer geconcentreerd om de snode plannen van Sparta te voorkomen. Dat lukte volledig. Met zeer verzorgd voetbal bezorgde Volendam een moeilijke avond. De opbouw werd vroeg gestoord. Zodra FC Volendam in balbezit was, werd de diepte gezocht. Aanvankelijk strandden lange ballen van Hennie Schilder in de voeten van de tegenpartij, maar vanaf het moment dat Olaf Lindenbergh de opbouw naar zich toetrok, ging de opbouw beter en zette Volendam druk.

{foto1}

In het eerste half uur was er van kansen geen sprake. Beide keepers konden hun handen niet warmen. In een paar minuten volgden plotseling twee Sparta-uitbraken die gesmoord werden en een aanval van FC Volendam, die een doelpunt had moeten opleveren. Roy Bakkenes stuurde Rick Kruys weg. Zijn voorzet ging over de voeten van Jack Tuijp, zodat Sparta Rotterdam ontsnapte. Kort voor rust brandde Sparta Rotterdam toch een beetje los, maar Robbin Ruiter pareerde een enorme knal. Even leek Volendam het moeilijk te hebben, maar al snel werden de linies weer gesloten. Met 0-0 werd de kleedkamer opgezocht, waarmee FC Volendam misschien het minst tevreden moest zijn na veelvuldig balbezit.

{foto3}

Onvoorspelbaar was de tweede helft. Omdat er in het eerste bedrijf amper kansen waren, was niet te voorzien hoe de beslissende fase van de wedstrijd afgehandeld zou worden. Een half uur lang was de wedstrijd een kopie van de eerste helft. Een vrije trap van Rick Kruys ging net naast en na precies een half uur was een uitstekende loopactie van Overtoom rijp voor de mooiste kans van de wedstrijd, waarop Robbin Ruiter eminent reageerde. Sparta Rotterdam begreep dat er wat te halen viel. Dat was niet overeenstemming met de hele wedstrijd, want het was FC Volendam dat de toon had gezet. Zonder ook maar een ogenblik angst voor de Rotterdammers te moeten hebben kon deze wedstrijd naar een goed resultaat gespeeld worden. Plotseling wordt het heft uit handen gegeven met billenknijpen als toetje. Toch kwam FC Volendam onder de druk vandaan. Jack Tuijp werd weggestuurd, maar maakte dat beroerd af. Sparta Rotterdam bleef de toon aangeven in de slotfase. Het leverde niets op, wat ook recht deed aan de wedstrijd in zijn geheel.

{foto4}

Foto's © Rob Lezer & Rob Beense

klik voor alle foto's op de link's hierboven

Video samenvatting wedstrijd:

{foto2}

FC Volendam speelde met rouwbanden ter nagedachtenis aan Frits, die ook kort trainer was bij Sparta.