FC Volendam - FC Zwolle

• vrijdag, 03 feb 2012

FC Volendam staat voor moeilijke taak

FC Zwolle reist als koploper van de Jupiler League naar Volendam, met een voorsprong van elf punten op FC Eindhoven. Een voorsprong om niet alleen te koesteren maar ook om veilig te stellen. De club weet uit ervaring dat de tweede ontmoeting in de competitie vaak een ander karakter heeft dan de eerste. Dat heeft het na de winterstop weer ondervonden. De wedstrijden tegen Almere City FC en FC Dordrecht liepen niet helemaal van een leien dakje, toch werden er zes punten aan het respectabele totaal toegevoegd. De equipe van Art Langerer lijkt probleemloos op weg naar de eredivisie. Een terechte zaak, als twee seizoenen achtereen uit het hoogste vat kan worden getapt.
De herinnering aan de eredivisie is voor FC Volendam verser dan voor FC Zwolle. De laatste keer dat beide clubs eredivisie speelden, was in 2003-2004. Daarna kwam de ploeg uit Overijssel niet verder dan een jaarlijks toonaangevende rol in de eerste divisie. FC Volendam was drie jaar geleden nog op het hoogste platform, met veel allure, maar moest na de onterechte degradatie ervaren, dat terugkomen uit de Jupiler League een kwestie van lange adem is. Een van de zaken die daarin een rol speelt is de chemie van de ploeg. De hoofden van een aantal Volendamspelers hebben te lang in de eredivisiewolken gelopen. Onder Gert Kruys is daar verandering in gekomen, met deelname aan de play-offs in het vorige seizoen en de kans daarop ook dit jaar.
Om die achterdeur naar de eredivisie te kunnen openen, is zelfvertrouwen nodig. Door de dip rond de winterstop leek dat weggeëbd. In Apeldoorn liet Volendam zien, dat de ploeg tot veel meer in staat is, maar lichtuitval dwarsboomde de volledige uitvoering ervan. Nu staat de moeilijkste tegenstander op de stoep. In Zwolle had FC Volendam het eerste half uur helemaal niets in te brengen. Na het doelpunt van Jack Tuijp kroop FC Volendam meer uit zijn schulp, wat bij vlagen voetbal opleverde waarin perspectief zat. In een aantal wedstrijden heeft FC Volendam daarna laten zien welke mogelijkheden deze selectie heeft en hoe de play-offs bereikt kunnen worden. Met het voetbal dat Volendam toen toonde moet ook FC Zwolle een moeilijke avond bezorgd kunnen worden. De Zwolse ploeg heeft geen druk, kan vrijuit voetballen en zal FC Volendam voetballend een antwoord willen geven. Het Andere oranje weet zich tegen dit soort tegenstanders in haar element.

De spelersgroep
Door de KNVB zijn de schorsingen van Barry Opdam en Rick Kruys opgeheven, omdat zij in het restant van de wedstrijd tegen AGOVV Apeldoorn op 13 februari alsnog de restminuten van hun uitsluiting moeten uitzitten. Daarmee is de selectie van Volendam weer een stuk completer.

De laatste elf thuiswedstrijden
1998-1999 1-1 Jan Bruin