FC Volendam gaat de buurt in

• zaterdag, 26 mrt 2011

Hoog in het vaandel van de KNVB staat sinds een aantal maanden het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tal van eredivisieclubs profileren zich in de media met hun activiteiten in stad en buurt. Een club als Willem II kreeg er zelfs 2,4 miljoen euro voor van de gemeente Tilburg, waarmee de acute geldnood dit seizoen gelenigd werd. Ook FC Volendam toont zich zo vaak als mogelijk betrokken met de sociale omgeving waarin de club opereert. Regelmatige contacten met het Waterlandziekenhuis, alle activiteiten van de Kidsclub, maar ook de activiteiten met Only Friends zijn wezenlijk voor de identiteit van FC Volendam. Een schakel ontbrak er nog in. Dat waren de zorginstellingen in Volendam zelf.
De selectie FC Volendam heeft daar afgelopen zaterdag een belangrijke stap voor gezet. In het plan was opgenomen om zowel in de St. Nicolaashof als in De Gouwzee de bewoners te trakteren op gebak bij de koffie. Door een stroomstoring echter was de bakker halverwege met het maken van de zes taarten, toen het werk zonder stroom niet meer kon worden afgemaakt. Omdat de afspraak al stond en de organisatie niet voor een gat te vangen was, werd voor beide instellingen een doos roomboterkoek opgemaakt. Met die koek als vervanger van de alsnog te bezorgen taart was de eerste halte de St. Nicolaashof. De vaak zeer krasse senioren zaten in groten getale in de koffiekamer op de spelers en technische staf te wachten. In zeer geanimeerde gesprekken met de spelers bleek al snel, dat velen de club wekelijks volgden. De wens de stap naar de eredivisie te kunnen maken, werd van kritisch commentaar voorzien. Veel Volendammer senioren konden smakelijk verhalen over het verleden van de club. Onder meer Nico Konings, zoon van oud-voorzitter Gerrit Konings, herinnerde zich veel anekdotes.
Vervolgens toog het in het fraaie Volendamtrainingspak uitgedoste gezelschap naar De Gouwzee. Dat was een ander verhaal. In deze zorginstelling verblijven de meeste bewoners voor het koffieuurtje in een aantal ‘woonkamers’. De spelersgroep en technische staf hebben alle bewoners begroet en van koek voorzien. Diep onder de indruk van hun kwaliteit van leven werd ze duidelijk, dat er op deze aarde grote verschillen kunnen zijn. FC Volendam maakte met dit bezoek op de vrije dag van de spelers duidelijk, dat maatschappelijke betrokkenheid een grote rijkdom betekent. Het meest daarvan genoot Symen, die in zijn scootmobiel speciaal bij de hoofdingang had zitten wachten om met de spelers op de foto te kunnen. Van ‘zijn’ FC Volendam mist hij geen minuut op televisie, dit was zijn kans!

{foto1}

Foto's: NIVO