FC Volendam gaat duurzaam samenwerken met Coco-Mat

  • vrijdag, 15 apr 2022
  • Leestijd: 4 minuten
  • Bron: FC Volendam

FC Volendam zet aankomende zaterdag een volgende stap in het transformatieproces richting een duurzame club, met het fysieke debuut van de twee nieuwe houten dug-outs tijdens de wedstrijden Jong Volendam - SVV Scheveningen en FC Volendam - Jong Ajax. Deze dug-houts zijn ontwikkeld in samenwerking met Coco-Mat, het wereldwijd actieve ECO-merk dat bekend staat als slaapexpert en pionier in duurzaam ondernemerschap. 

Deze visuele uiting is een eerste stap binnen een nieuw type partnership, waarbij FC Volendam als platform voor duurzame ontwikkeling gaat samenwerken met nationaal én internationaal toonaangevende partijen op basis van gemeenschappelijke kernwaarden. Coco-Mat ondersteunt de club bij de fysieke transformatie van het KRAS stadion en de conceptuele planvorming richting het nieuwe stadion. Daarnaast worden samenwerkingsmodellen uitgewerkt waarin FC Volendam kan meeprofiteren van de verkoop van Coco-Mat producten en diensten. 

FC Volendam als duurzaamheidsplatform 

Commercieel directeur Jan Smit licht toe: “Coco-Mat is de eerste partner waarmee wij in zee gaan vanuit de gedachte van FC Volendam als duurzaamheids-platform. Coco-Mat oprichter Paul Efmorfidis is een unieke persoonlijkheid en zijn out-of-the-box denken is een inspiratiebron geweest. Als kleinere club realiseren wij ons maar al te goed dat we iets unieks moeten doen om onderscheidend te blijven en onze ambities waar te kunnen maken. Dat zit hem uiteraard in nieuwe businessmodellen, maar vooral ook in ons grotere verhaal."

Smit vervolgt: "Na een periode van soul-searching hebben we nu scherp waar wij voor staan en wat we willen uitdragen. De principes van duurzame ontwikkeling sluiten hier naadloos bij aan en dan is Coco-Mat natuurlijk een fantastische voortrekker, want dit is al dertig jaar lang hun DNA. De komende tijd gaan wij handen en voeten geven aan het platform concept, zodat ook andere partners kunnen aansluiten. Daarna kunnen we het verhaal met elkaar uitdragen en kan iedereen die onze kernwaarden deelt met ons mee groeien.”

Eensgezinde filosofie 

Coco-Mat oprichter en eigenaar Paul Efmorfidis legt uit hoe de connectie met FC Volendam tot stand is gekomen: “Ik ken de mensen van hier al sinds hun tijd bij Ajax, waar mijn zoon James in de jeugdopleiding speelde. Wij delen dezelfde filosofie en daaruit is een band gegroeid, ook met Johan Cruijff die toen mijn vriend is geworden. Johan is eigenlijk onze spirituele vader, zijn energie verbindt ons ook nu weer in dit project. Vorig jaar zijn Jan, Ruben en Jasper naar ons hoofdkantoor in Athene gekomen en daarna zijn we aan de slag gegaan met onze ideeën voor samenwerking.” 

Efmorfidis onthult de visie die Coco-Mat tot een wereldmerk heeft gemaakt: “Wij worden geleid en geïnspireerd door Moeder Natuur, al onze producten zijn top quality en van natuurlijke materialen gemaakt. Veel mensen denken dat duurzaam ondernemen alleen maar geld kost, maar ik ben overtuigd van het tegenovergestelde. Als je onderneemt vanuit je hart en ziel, dan volgt het succes vanzelf. En wie ruimhartig durft te geven ontvangt nog meer terug.” 

De ambities van Efmorfidis met FC Volendam reiken duidelijk verder: “Het project spreekt mij aan: de mensen staan net als ons voor kwaliteit en de club heeft écht een visie. Je moet iets bijzonders doen, anders dan alle anderen. Ik geloof erin dat als iedereen meedoet vanuit het hart, we Volendam heel succesvol gaan maken. Een onderscheidende club, in een dorp waar wereldwijd over gesproken wordt. Het nieuwe stadion moet een icoon van duurzaamheid worden, net zo’n attractie als de Dijk! Maar we moeten nú al beginnen, ook het huidige stadion moet bijzonder worden. Coco-Mat wil daarbij helpen en met deze dug-houts is de eerste stap gezet.”  

Over Coco-Mat

Coco-Mat is in 1989 opgericht door Paul Efmorfidis, en heeft zich sinds haar ontstaan gericht op de creatie van innovatieve producten die uitsluitend zijn gemaakt van natuurlijke materialen. Onder het motto Sleep on Nature begon dit met de productie van kwalitatief hoogwaardige en handgemaakte slaapproducten zoals bedden, matrassen en kussens. Inmiddels is de portfolio uitgebreid met overige meubels en huishoudelijke artikelen, een eigen hotelketen, een natuurlijke verzorgingslijn en diverse bijzondere natuurproducten zoals houten fietsen en bamboe pennen. Coco-Mat is met 110 winkels in 21 landen actief op vier continenten. Coco-Mat heeft vier vestigingen in Nederland, waarvan twee in Amsterdam, één in Rotterdam en één in Arnhem. Paul Efmorfidis is parallel met Coco-Mat uitgegroeid tot een internationaal gekende pionier en ambassadeur van duurzaam ondernemerschap.