FC Volendam gaat in Kerkrade voor drie op een rij in nieuwe jaar

• donderdag, 23 jan 2020

Met twee zeges uit evenveel wedstrijden is FC Volendam het nieuwe jaar uitstekend begonnen. Nu wacht voor de Volendammers een lange busreis naar Limburg voor het duel in Kerkrade tegen Roda JC. Behoudt FC Volendam het perfecte rapport in 2020? De aftrap in het Parkstad Limburg Stadion is om 20.00 uur.

Het was nog volop zomer toen FC Volendam eerder dit seizoen in augustus Roda JC ontving. De mannen van trainer Wim Jonk zorgden voor een wervelende voetbalshow en wonnen met maar liefst 4-0 van de bezoekers. Zakaria El Azzouzi, Jari Vlak, Nick Doodeman en Martijn Kaars vonden zichzelf die zomeravond terug op het scorebord. Het was de eerste keer dat het Volendamse thuispubliek kennismaakte met de voetbalkwaliteiten van Het Nieuwe Oranje.

Roda JC is na 22 speelrondes en tien duels zonder overwinning inmiddels afgezakt naar de 16e plaats in de Keuken Kampioen Divisie. De ploeg van trainer Jean-Paul de Jong wacht op de eerste zege sinds eind oktober, toen er met 4-2 werd gewonnen van NAC Breda. Afgelopen maandag ging de ‘koempelclub’ nog met 2-1 ten onder tegen Jong FC Utrecht. Dit, ondanks dat Ike Ugbo het regelmatig op z’n heupen heeft. De Nigeriaanse aanvaller en huurling van de Engelse topclub Chelsea wist dit seizoen al elf keer het net te vinden. Roda JC mist komende vrijdag verdediger Daryl Werker door een schorsing.

FC Volendam ging al 22 keer eerder op bezoek bij Roda JC. Winnen blijkt echter lastig in het Zuiden. Slechts vijfmaal stapten de Palingboeren als winnaars van het veld in Kerkrade. Drie keer mochten de Volendammers een punt in de tas stoppen. Vorig seizoen was de benutte penalty van Cas Peters niet voldoende voor een resultaat: 2-1. In de laatste vijf ontmoetingen werd alleen het spectaculaire bekerduel in maart 2009 omgezet in winst. Melvin Platje bracht de Volendamse fans in extase door in de verlenging van deze kwartfinale op formidabele wijze de winnende treffer binnen te schieten.

Op zaterdag 26 mei 1979 ging FC Volendam op pijnlijke wijze met 5-1 onderuit tegen de Limburgers. Jaap Braan redde nog wel de Volendamse eer. Twaalf jaar later ging het de Volendammers een stuk beter af. Aan de hand van hattrickheld Fabian de Freitas won FC Volendam in augustus 1991 met 5-1. Dit is meteen de mooiste en grootste zege op Roda JC.

Resultaten uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie, maar FC Volendam is inmiddels flink op stoom gekomen. Op naar de derde zege op rij! Hup Palingboeren!

Laatste vijf ontmoetingen
14-12-18 | Roda JC - FC Volendam 2 - 1

Cas Peters

09-02-15 | Roda JC - FC Volendam 3 - 2
Kevin Brands & Brandley Kuwas

25-04-09 | Roda JC - FC Volendam 1 - 1
Melvin Platje

05-03-09 | Roda JC - FC Volendam 2 - 3 *na verlenging (bekerduel)
Tim Bakens & Melvin Platje (2x)

20-02-04 | Roda JC - FC Volendam 1 - 0

De wedstrijd staat onder leiding van de
36-jarige Martin van den Kerkhof. Langs de lijn wordt hij geassisteerd door de heren Ketting en Krijt. De aftrap in het Parkstad Limburg Stadion is om 20.00 uur.

De wedstrijd is weer via ons Twitter-account @fcvolendam te volgen, de story op Instagram, het schakelprogramma op FOX Sports 1 en te beluisteren via het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #rodvol.

Historie
Wil je weten hoe de wedstrijden tussen Roda JC en FC Volendam de afgelopen seizoenen zijn geëindigd? Kijk dan hier!

Tekst: Dennis van Putten