FC Volendam gedeeld koploper na gelijkspel tegen Sparta

• vrijdag, 01 okt 2010

Het gedegradeerde Sparta Rotterdam heeft maar een doel: direct promoveren, maar die wens leeft bij FC Volendam ook al een tijdje. Na vorig seizoen heeft Gert Kruys de zaak op de rails. Vier opverwinningen en drie gelijke spelen geven de ploeg veel zelfvertrouwen. In Rotterdam was er echter ook een ander belang. Er stond een periodekampioenschap op het spel als FC Zwolle van RKC Waalwijk zou verliezen. Dat gebeurde wel, maar in het Kasteel was geen winnaar, al had FC Volendam daar het meeste recht op. Het niet benutten van de kansen brak later op. De aansluiting in de kop is niet alleen gebleven, gedeeld is de koppositie bereikt samen met RKC Waalwijk en FC Zwolle.,dus ligt FC Volendam nog altijd op koers.

{foto1}

Een hectisch begin, vooral in gang gezet door scheidsrechter Haverkort, maakte het stadion meteen wakker. De klok was nog niet een keer rond geweest, toen Sparta Rotterdam al een makkelijk gegeven vrije trap kreeg toegewezen op de rand van het Volendamstrafschopgebied. In een van de daaropvolgende aanvallen van het op dreef zijnde FC Volendam werd Jack Tuijp door een Spartaan voor de eigen keeper gezet. Voor assistent-scheidsrechter Van der Hilst een reden te vlaggen. Kennis van spelregels zakt ook bij oud-scheidsrechters kennelijk snel weg. Er ontwikkelde zich een levendige wedstrijd, die al snel Volendams succes opleverde. Een corner na een afgeslagen aanval werd slecht weggewerkt, waarna  Olaf Lindenbergh eenvoudig kon scoren. Sparta Rotterdam zat niet bij de pakken neer. Het speelde naar de eigen massaal opgekomen en luid zingende aanhang. Maar FC Volendam stond goed in dat eerste half uur. Pech was het, dat Dominique van Dijk nog voor rust uitviel met waarschijnlijk een spierscheuring. Voor hem kwam Thijs Sluijter. FC Volendam leek niet onder de indruk van de tegenvaller. Het speelde gegroepeerd en gaf Sparta Rotterdam amper de gelegenheid het eigen spel te maken. Op slag van rust werd Jack Tuijp alleen op de keeper afgestuurd, maar hij schoot tegen André Krul op in plaats van het netjes te verzilveren. Het gevaar van Sparta Rotterdam moest vooral van links komen, waar Maikel van der Werff het bijzonder moeilijk had met Joshua John.

{foto2}

In de tweede helft stond het opnieuw uitstekend. FC Volendam was heer en meester, kreeg de ene na de andere kans om de score naar een veilige voorsprong te brengen, maar maakte het niet af. In de as van het elftal waren er uitblinkende rollen weggelegd voor Laszlo Zsidai, Barry Opdam en Olaf Lindenbergh. Precies halverwege de tweede helft kwam Sparta Rotterdam voor het eerst gevaarlijk door en prompt was het raak. Van rechts werd de volkomen vrijstaande Johan Voskamp in stelling gebracht, wat 1-1 betekende. Tegen de verhouding in. FC Volendam bleef geloven in de eigen kracht. In een prachtige aanval werd Melvin Platje gelanceerd, schoot verwoestend hard, maar zag zijn schot gekeerd door de paal. Met nog een kwartier te spelen werd Jack Tuijp gewisseld voor Michiel Kramer. Daarmee stond er een compleet nieuwe voorhoede in het veld. FC Volendam had ondertussen wel ervaren, dat enige medewerking van het arbitrale trio niet aan de orde was. FC Volendam mocht bar weinig. En Sparta Rotterdam des te meer. Het was alsof het arbitrale trio op zoek was naar Spartasucces. Er werd met twee maten gemeten. De gele kaarten werden erg makkelijk gegeven. Thijs Sluijter werd in het strafschopgebied gehaakt, maar aan Haverkort had Volendam helemaal niets. Twee minuten voor tijd kreeg Marijn Sterk zijn tweede gele kaart, dus FC Volendam moest met tien man in de slotminuten. Aan de drie minuten extra tijd leek dus geen einde te komen. De uiteindelijke 1-1 stemde de Spartamensen het meest tevreden. In een heerlijke Engelse wedstrijd had FC Volendam de periode kunnen pakken, het moet zich troosten met een voorlopige koppositie.

Foto's Rob Lezer & Rob Beense
later meer foto's...