FC Volendam geeft visitekaartje af met winst in Achterhoek

• vrijdag, 10 sep 2021

FC Volendam heeft vrijdagavond op overtuigende wijze weten te winnen bij De Graafschap. In Doetinchem was Het Nieuwe Oranje met 0-3 te sterk voor de club uit De Achterhoek.

Het tempo lag meteen hoog op De Vijverberg. Barry Lauwers - die andermaal het Volendammer doel verdedigde - wist zich een aantal keer fraai te onderscheiden. Eerst stond hij paraat toen Giovanni Korte naar binnen trok en uithaalde, kort erna wist Lauwers met een uiterste krachtsinspanning Joey Konings van scoren te houden. Vol overgave gooide Lauwers zijn lijf voor de bal. Door het goede keeperswerk van de jongeling bleef de brilstand op het bord en kon FC Volendam zelf jacht blijven maken op de openingstreffer.

Primeur

En die viel ook aan de kant van de bezoekers. Nadat inzetten van Robert Mühren (kopbal), Martijn Kaars (afstandsschot) en Denso Kasius (zijnet) geen groot gevaar opleverden, was het Gaetano Oristanio die - op aangeven van Mühren - de 0-1 wist binnen te tikken. Voor de van Internazionale gehuurde middenvelder betekende het zijn eerste treffer in het shirt van FC Volendam.

Achterover leunen ging FC Volendam beslist niet nadat het op voorsprong was gekomen. Sterker nog: de ploeg van trainer Wim Jonk breidde de marge uit. Daryl van Mieghem was het, die zijn oude werkgever pijn deed. Na een fraaie dribbel, sneed hij naar binnen en haalde hij uit. De inzet van Van Mieghem belandde via het lijf van De Graafschap-verdediger Ted van de Pavert achter de in Doetinchem teruggekeerde goalie Hidde Jurjus. Juichen deed de oud-Superboer niet, maar belangrijk was de treffer des te meer.

Secuur

Na de pauze ging De Graafschap meteen fanatiek op jacht naar de aansluitingstreffer. Dit leverde FC Volendam echter direct de nodige ruimtes op. Kaars dook de zestien van de thuisploeg binnen en werd onderuitgehaald. De strafschop die volgde was wel aan Mühren besteed. Hoewel Jurjus erg dichtbij kwam, bleek de inzet van de spits te secuur in de benedenhoek geplaatst: 0-3.

Na de derde Volendammer treffer ging de storm in Doetinchem liggen. FC Volendam kon leunen op de ruime voorsprong en De Graafschap leek het geloof op een goed resultaat te zijn verloren. Het rustige spelbeeld gaf Jonk de kans om wat vers bloed binnen de lijnen te brengen. Zo kwam Lequincio Zeefuik in het veld voor Mühren en maakte Oristanio - de man van het openingsdoelpunt - plaats voor Calvin Twigt.

Eretreffer

Ondanks dat De Graafschap in het laatste kwartier nog ietwat aanstalte maakte om de eretreffer te produceren, bleef de stand ongewijzigd. Al had Van Mieghem met iets meer geluk nog voor 0-4 kunnen zorgen, toen Jurjus uit zijn doel was na een één-op-één met Zeefuik te hebben onderschept. De inzet van Van Mieghem ging echter hoog over. Met de driepunter in Doetinchem geeft FC Volendam de ruime thuiszege (5-0) op MVV een goed vervolg. Het slotakkoord was voor de fans van De Graafschap: zij namen op grootste wijze afscheid van de buitenspeler.

Roda JC-thuis

Maandag komt de ploeg alweer in actie, als Roda JC Kerkrade een bezoek brengt aan De Dijk. De aftrap in het Kras Stadion is om 20.00 uur. Het is mogelijk om ticket te kopen voor deze wedstrijd. Klik hier voor alle faninformatie.

Scoreverloop

42' Gaetano Oristanio 0 - 1
45' Daryl van Mieghem 0 - 2
52' Robert Mühren (pen.) 0 - 3

De Graafschap: Hidde Jurjus; Julian Lelieveld, Jasper van Heertum, Ted van de Pavert (73' Philip Brittijn), Roland Baas (56' Jeffry Fortes); Rick Dekker (61' Jesse Schuurman), Elmo Lieftink; Danny Verbeek (82' Camiel Neghli), Johnatan Opoku, Giovanni Korte (56' Hicham Acheffay), Joey Konings (56' Devin Haen).
FC Volendam: Barry Lauwers; Denso Kasius, Brian Plat, Damon Mirani, Sjors Kramer (67' Mike Eerdhuijzen); Gaetano Oristanio (63' Calvin Twigt), Alex Plat, Boy Deul; Daryl van Mieghem, Robert Mühren (76' Lequincio Zeefuik), Martijn Kaars (63' Ibrahim El Kadiri).

Tekst: Brian Wijker
Foto's: Fred Rotgans