FC Volendam hard afgestraft

• vrijdag, 17 nov 2017

In de voorbeschouwingen was het alsof FC Den Bosch  weliswaar aan onderschatting kon lijden, maar dat het eigenlijk een eitje moest zijn, gezien de stand op de ranglijst. In de wedstrijd bleek aanvankelijk weinig verschil, maar het eerste kwartier in de tweede helft nekte FC Volendam. De nederlaag kwam hard aan, zeker gezien het laatste kwartier.

De wedstrijd opende prachtig. De intentie van beide ploegen was meteen duidelijk. FC Den Bosch  liep over van zelfvertrouwen en koos vol de aanval, maar had bijna buiten de waard gerekend. De eerste aanval van FC Volendam was bijna raak.  Op links brak Rodney Antwi door, had moeten afdrukken, maar deed dat te laat. De bal klutste waarna een noodpoging over het doel verdween. Meteen aan de overkant had FC Den Bosch  moeten scoren. Een mislukte pass werd onderschept en direct diep gestuurd. Alleen voor de keeper werd echter niet de juiste keuze gemaakt, waardoor Mohamed Betti alsnog kon opruimen. Toch was het de thuisclub die het eerst tot scoren kwam. In het linkerblok liet FC Volendam zich verrassen, waardoor vanaf de achterlijn alsnog kon worden voorgezet. Op nagenoeg onmogelijke wijze verdween de bal in de verste hoek achter de paal door Nick Vossebelt. Het antwoord van FC Volendam liet niet lang op zich wachten. Nadat vrij snel na de openingsgoal Nick Doodeman ongelukkig op zijn hand viel en zich moest laten vervangen door Luis Pedro bleef FC Volendam de aanval zoeken. Een mooie pass van Alex Plat werd uitstekend aangenomen door Enzo Stroo. Over de uitlopende doelman trof hij fraai en zette FC Volendam op 1-1. FC Den Bosch  koos in het vervolg voor veel crosspasses naar de vleugels, die FC Volendam het nodige werk verschaften. Het gevaarlijkste moment deed zich voor toen uit een corner voorlangs gekopt werd. Van de andere kant had FC Den Bosch  de grootste moeite met de diepte die Joey Veerman steeds weer zocht. Voortdurend was hij aanspeelbaar tussen de middenlinie en de aanval, waardoor de 1-1 ruststand een onvoorspelbaar vervolg bood voor de tweede helft.

Amper was er afgetrapt na rust of FC Volendam gaf het perspectief uit handen. Een onnozele overtreding van Joey Veerman leverde FC Den Bosch  een vrije trap op, die in een keer door Van der Sande achter Hobie Verhulst verdween. Een Aha-Erlebnis met de wedstrijd tegen MVV Maastricht. Ongelooflijk dat de spelers zich dit opnieuw lieten overkomen. FC Den Bosch  was los. Het mateloos fanatieke thuispubliek ging er nog eens goed voor zitten. Het wist al dat de arbitrage stijf onder de indruk was van elk gefluit, dus het volgende slachtoffer was FC Volendam. Na precies een uur spelen was het zover. Een kopie van het eerste doelpunt. Weer werd  het linkerblok uitgespeeld en weer was het op de doellijn een intikker. Na het inbrengen van Teije ten Den werd FC Volendam veel gevaarlijker. In het laatste kwartier had Volendam minimaal uit vier goede kansen twee keer moeten scoren. Een kopbal van Teije ten Den voor een vrije hoek ging naast, Luis Pedro schoot in goede positie over, Joey Veerman schoot te zacht en Rodney Antwi werd aangespeeld terwijl eigenlijk vanaf het midden het veld open lag naar het doel. FC Den Bosch  verdiende de overwinning, maar dat het niet minimaal -3 werd moet de ploeg zichzelf verwijten. Al mag daarbij worden aangetekend, dat het diep spelen waarvoor gekozen was en veel kansen opleverde, ook verdedigend veel bloot legde.

Opstelling FC Volendam: Hobie Verhulst, Mohamed Betti, Henny Schilder, Erik Schouten (82. Nick Runderkamp), Gijs Smal, Joey Veerman, Nick Doodeman (16. Luis Pedro), Alex Plat (65. Teije ten Den), Enzo Stroo, Kevin Visser, Rodney Antwi