Volendammers slaan pas in de tweede helft toe

• vrijdag, 31 jan 2020

Na een doelpuntrijke wedstrijd afgelopen vrijdag in Kerkrade, wachtte FC Volendam vrijdagavond de volgende opgave: Helmond Sport. Met de wetenschap dat het gat met koploper Cambuur Leeuwarden slechts twee punten bedraagt gingen de mannen van Wim Jonk met nog meer motivatie de wedstrijd in. Dat resulteerde in een 2-1 overwinning voor de Volendammers.

Kansen

Jari Vlak tekende voor het eerste gevaar van Volendamse zijde. De middenvelder ontving de bal aan de rand van de zestien meter en haalde vervolgens hard uit op het Helmondse doel. Keeper Van Gassel liet zich echter niet verrassen door het schot van de Volendammer. Na een kwartier spelen voerden de mannen van Jonk de druk op. Francesco Antonucci nam het Brabantse doel maar eens onder vuur, maar de bal tegen de touwen schieten lukte niet. Niet veel later was daar opnieuw Jari Vlak die voor het doel van de ‘Kattenmeppers’ op dook, maar zijn schot ging uiteindelijk naast.

Martijn Kaars kreeg na een klein half uur de mogelijkheid om de scoren te openen, maar de spits zag zijn schoten tot tweemaal toe geblokt worden. Aan de andere kant ontsnapte de Volendamse equipe. Aanvoerder Kevin Visser kende een glijpartij, maar zag dat onder leiding van Micky van de Ven groter gevaar in de kiem kon worden gesmoord. Na een half uur waren de verhoudingen op het veld wel duidelijk geworden. Het elftal van Jonk had de betere van het spel, maar wist de kansen nog niet om te zetten in doelpunten. Dat beeld bleef ook onveranderd tot de rust. Antonucci schoot nog hard richting de kruising, maar ook daar had Van Gassel een antwoord op. De redding betekende meteen het einde van de eerste helft in het Kras Stadion.

Wonderschoon

Luttele momenten na de theepauze sloeg FC Volendam dan uiteindelijk wel toe. Antonucci schoot op uiterst fraaie wijze de bal in de kruising. Keeper Van Gassel had ditmaal geen antwoord paraat. Vijf minuten later kwamen de Volendammers met de schrik vrij toen een Helmondse voorzet bijna binnen waaide. Nordin Bakker zag de bal over zich heen vliegen, maar een windvlaag onder de bal werd bijna fataal. Twee minuten later had de succesformatie van Jonk de marge moeten verdubbelen, maar nadat Martijn Kaars daar tot twee keer aan toe niet in slaagde en Jari Vlak de bal ook niet het laatste zetje kon geven bleef het nog altijd maar 1-0 voor de thuisploeg.

Helmond Sport kwam na ruim een uur spelen enigszins weer in de buurt van het Volendamse doel. Diego Snepvangers schoot in het strafschop gebied van FC Volendam huizenhoog over. De Volendammers hadden de wedstrijd vervolgens in het slot moeten gooien via Ibrahim El Kadiri, maar hij raakte de bal helemaal verkeerd voor het open doel. Een kwartier voor tijd probeerde Antonucci de score nog maar eens te verdubbelen. Een volley vanuit de tweede lijn ging een paar meter naast het doel van Helmond Sport.

Beslissing

Een ruime vijf minuten voor tijd wisten de Volendammers de wedstrijd te beslissen. Een eigen doelpunt van Guus Joppen betekende een einde aan alle spanning. Helmond Sport deed diep in blessuretijd nog iets terug, maar bracht de thuisploeg daar niet meer mee in verlegenheid.

Scoreverloop:
46’ Francesco Antonucci 1 - 0
83’ Guus Joppen e.d. 2 - 0
90+3’ Jordy Thomassen 2 - 1

Opstelling FC Volendam: Nordin Bakker, Mohamed Betti (77’ Brian Plat), Kevin Visser (C), Micky van de Ven, Gijs Smal, Alex Plat, Nick Doodeman (67’ Boy Deul), Jari Vlak, Martijn Kaars, Francesco Antonucci, Derry John Murkin (62’ Ibrahim El Kadiri).

Opstelling Helmond Sport: Stijn van Gassel, Guus Joppen, Ferry de Regt (C), Tibeau Swinnen, Orhan Dzepar, Jeroen Verkennis, Sander Vereijken, Joeri Poelmans, Diego Snepvangers (79’ Robert Mutzers), Jordy Thomassen, Kay van de Vorst (71’ Givan Werkhoven).

Tekst: Maarten Schuijl
Foto's: Fred Rotgans - klik hier voor meer !
Samenvatting Video op FoxSports >>>